Hejsan,

Jag funderar på plocka bort eternitskivor i källaren, de sitter på taket i hela källaren ca 100 kvm.
Kan jag ta bort dessa själv och i så fall hur?

Hej!

Jag gjorde detta för 2,5 år sedan. Eternitskivor innehåller ju farliga ämnen så man måste ha lite kringutrustning. Fläkt med filter som klarar att behålla radondöttrar (går att hyra på vissa Cramo) tejpa alla dörrar så att man får undertryck i källaren så dammet inte sprider sig. Mask och kläder.

Sedan skall ju allt deponeras och alla sopstationer tar inte emot dessa skivor, så det beror på var du bor så får man ringa runt och kolla vilka som tar emot (akta dig för sopspioner). Alla skivor skall plastas in och tejpas med en speciell tejp(asbestvarning)

Sitter på jobbet nu så har du fler frågor skall jag försöka svara ikväll.

Guran1

Radondöttrar??
Jag måste ha missat något totalt. För mig så är det farliga i eterniten asbetsfibrerna för deras form och storlek. Men jag kanske har missat något helt.

Jag gjorde samma sak i mitt gamla kåk. Hyrde en fläkt med microfilter, som pumpade ut luft från källaren, så att det blev undertryck. Då sprids det inte lika mycket upp i huset. Sedan är ju det absolut viktigaste schysst mask, med microfilter, så att du inte får in asbesten i lungorna.
Sedan om möjlighet finns, så använd mycket vatten när du tar ner plattorna. Fukten binder till sig dammet och sprids därför inte lika mycket. Skyddsglasögon är ett måste också, då eternitdamm gör ont i ögat. :)
Försök få ner plattorna så hela som möjligt, så blir det minimalt med damm. Det är just när eterniten går sönder, där asbesten frigörs.
Sedan ska du göra som guran1 sa, plasta in plattorna tätt. Använd nån tjock plast, typ byggplast. Plattorna som inte kommer ner hela, kommer nämligen att ha mycket vassa kanter, och skär sig igenom vanliga sopsäckar.

Varningstejp kan du köpa hos välsorterade bygghandlare, t.ex. Fredells om du bor i Stockholm.

Sedan är det mycket bra att kolla upp i förväg var du kan bli av med eländet. Vissa kommuner tar betalt per kilo, och det kan bli många tusenlappar att bli av med eternit. Det väger nämligen som synden.

Du kan även passa på att skicka frugan och ungarna till mormor över helgen när du ska genomföra saneringen.

Just det.. Cramo har schyssta dammsugare med microfilter, som kom väl till pass vid arbetet. Dustcontrol hette dom har jag för mig.

//Zax

Jag undrar var allt detta damm ska komma ifrån. Jag har rensat både fasad och taket i källaren på eternit och det ha inte dammat. Jag tar bort skivorna hela. Dom få ställen som det spricker på dammar extremt lite eftersom jag duschat med vatten innan.

Arbetar man med förstånd behöver man inte skaffa varningstejp och spärra av hela kvarteret.

Det är ju som du säger. Får man ner dom hela, så blir det inget damm. Jag lyckades inte få loss många hela. Porösa plattor ordentligt fastspikade i taket, var ingen bra kombination.

Men att spärra av hela kvarteret tycker jag är att ta i. :) Det finns ju många diskussioner om hur farligt asbest är, och visst ska man ha respekt för materialet. Dock är det ju så att alla strikta regler som finns kring asbest, är till för folk som jobbar med det professionellt. Dom är ju i kontakt med dammet dagligen, och det är då det blir en fara. Tar man ner erernitskivor en gång i livet, så lär man inte få märkbart sämre lungkapacitet för det, och inte kommer man dö av det heller.
Men tanken på att det som kommer in i lungan inte kommer ut igen, gör att i alla fall jag inte vill få i mig för mycket av det. :D

• Gilla
Poontus
  • Laddar…
Visst ska man ha respekt för asbest.

Det fanns f.ö. i bromsbeläggen på bilar för inte så länge sedan.

jocke@nybleus.se skrev:
Visst ska man ha respekt för asbest.

Det fanns f.ö. i bromsbeläggen på bilar för inte så länge sedan.
Ja, och det är därför som folk får lungsäckscancer även utan att ha varit medvetet utsatta för asbest, det finns nämligen överallt runt oss! Lungsäckscancer är en högst otrevlig sjukdom som bara existerar i samhällen där det finns asbest. Därför skulle jag iaktta alla försiktighetsåtgärder som var möjliga om jag skulle plocka ner eternitskivor i min källare.

• Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.