Hej,

Frugans släkt (polacker) är och river i vårt nya gamla hus. Mer eller mindre totalrenoveringsbehov. Har en väggfråga..
Yttervägg är tegel i två lager. Förra ägaren hade en tretexskiva + masonit på insidan. Till stora delar rätt så fuktskadat idag.

Efter att ha rivit ner tretexen finner vi en rätt så jämn och fin "cementyta". Polackerna är glada för detta och säger att det blir perfekt att spackla direkt på cementen.

Min fråga till er som vet: Kan man göra så? Spontant känner jag att det saknas en fuktspärr då, eller har jag fel?

Bör kanske tillägga att vi senare kommer att tilläggsisolera huset utvändigt. Förmodligen med 10 cm cellplast och puts på det.

Tacksam för snabba bra svar.. Vet inte hur länge jag kan hålla ut före de går loss med puts och spackel... :)

/Kristian

Släkten har rätt . Lita hellre på släktingar som inte kan så mycket om trähus men kan i regel nästan allt om ett stenhus :). Glöm allt om plast och fuktspärr i väggarna om du har en ordentlig tegelhus.
Gipsputs som säljs med namn GYPSUM ( om jag minns rätt) blir perfekt på dina inneväggar, tror jag :). Gipsputs används också i Polen för att få en slätt finisch inomhus så den material bör dina medhjälpare känna igen ;).
Bra med utvändig isolering :).
Lycka till!
gaia

Tack Gaia.

Förstör inte huset med cellplast och tunnputs!!! >:( >:( >:(
Mineralull och tockputs - men det kan inte polackerna (någon måste förklara)

LyckeK har du diff. data för eps-lim, resp fasad-eps, resp puts?

Och har du motsvarande data för mineralull och puts?

Tegel är ju i sig ganska så diff. trögt.
Ytan mot isoleringen blir ju ganska varm i det här fallet och klarar av att driva ut ganska mycket fukt, å andra sidan så magasinerar tegel mycket fukt. Helst skulle man väl plasta in huset och köra avfuktare innan man isolerar.

Är det verkligen EPS+lim som är skaderisken vid den "normala" användningen av de systemen?

Är det inte snarare att fukt stängs in "kallt" i väggen vid isolering från två håll, och löser du det problemet med mineralull?

oj då... ;D
nej jag har inte dem i huvudet - och orkar inte jaga dem heller... ;)
Men - här har vi ett hus med massiv tegelstomme! – varför skall vi föra in ett system som inte automatiskt samverkar med det befintliga.
Utan några data som stöd så tror jag inte vi behöver ifrågasätta att en cellplast är MER diffusionstätt än en mineralull och att ett KC-bruk är mer diffusionsöppet än ett bruk som är baserat på akryl eller vattenavvisande KC-bruk
Om teglet kan räknas som varmt så kommer det att kunna trycka fukten en bit ut i cellplasten men där kommer den snart att möta kylan och därmed kondensera... det gör inget så länge det sker i isoleringen.
MEN om kondensationen sker på cellplastens yta kommer det att bli mycket vatten som rinner ner och in i konstruktionen - på mineralullen finns ingen yta att kondensera på och eventuellt kondensvatten rinner genom isoleringen och neråt - på ett plåtbleck och ut...
Stänger vi in fukt i en vägg med mineralull så förhindrar vi den inte att ta sig där ifrån - även om det tar längre tid än om väggen var oisolerad
:)

Tack för tipsen.
"tjockputs" hur tjock brukar den vara och hur tjock mineralull är lämpligt?
"varmt tegel" hur vet jag om jag har det eller inte?

Vi kommer hur som helst att skuta på isoleringen tills i vår eller sommar. Tycker det blivit lite blött ute och satsar på att renovera inne istället nu. Får lite mer tid på mig att övertyga polackerna om vilket putssystem som är bäst då också.. Om jag själv vet... :)
:-/ :)

kolla andra inlägg från mig här forumet så får du många argument... ::)
Putsen blir ca 20mm och isoleringen kan var 50-100mm (eller mer, men 100 räcker nog - det blir tjocka väggar ändå)

Eftersom jag nu brukar agera djävulens advokat, eller motvals käring.
Välj själv. :)
Så kan jag inte låta bli att ifrågasätta lite till.

LyckeK skrev:
oj då...  

nej jag har inte dem i huvudet - och orkar inte jaga dem heller...  
Men - här har vi ett hus med massiv tegelstomme! – varför skall vi föra in ett system som inte automatiskt samverkar med det befintliga.
Utan några data som stöd så tror jag inte vi behöver ifrågasätta att en cellplast är MER diffusionstätt än en mineralull och att ett KC-bruk är mer diffusionsöppet än ett bruk som är baserat på akryl eller vattenavvisande KC-bruk  
Om teglet kan räknas som varmt så kommer det att kunna trycka fukten en bit ut i cellplasten men där kommer den snart att möta kylan och därmed kondensera... det gör inget så länge det sker i isoleringen.
MEN om kondensationen sker på cellplastens yta kommer det att bli mycket vatten som rinner ner och in i konstruktionen - på mineralullen finns ingen yta att kondensera på och eventuellt kondensvatten rinner genom isoleringen och neråt - på ett plåtbleck och ut...

Stänger vi in fukt i en vägg med mineralull så förhindrar vi den inte att ta sig där ifrån - även om det tar längre tid än om väggen var oisolerad
Har man verkligen så god koll på vart vattnet rinner i mineralullen?
Det har ju en massa fibrer att rinna längs, och är man verkligen garanterad att det inte följer fibrer in mot bakomliggande vägg.

Nästa fråga är rent fuktdynamisk.
Existerar risken i praktiken om man räknar på rimliga isoleringstjocklekar, rim. inomhus fuktigheter, och existerande uteklimat?
(Och nej du behöver inte sitta och lösa partiella diff ekvationer åt mig.  ;) )
Frågan om fukt i väggen pga regn ody, innan vi monterar bortser vi ifrån i det här fallet.
För det är en fråga för leverantören att deffiniera säkra intervaller/metoder.

Sedan för tydlighetens skull, så länge ett material är rimligt diff. öppet så stänger vi inte in fukt.

Vilket leder vidare till det jag tog upp i förra inlägget, men vi struntar i siffror.
Är EPS+tunn så tätt att det närmar sig teglets diff. värden, vilket väl blir att EPS+tunn inte är mer än 10 á 20 gånger öppnare.

KristianH skrev:
"varmt tegel" hur vet jag om jag har det eller inte?
Jag orkar inte räkna, men redan 45 mm isolering ger en rejäl förflyttning av "kylan", vilket man ska vara medveten om om man isolerar inifrån.

Annars så tar man så tjock isolering man kan.
Det blir i stort sett isoleringens tjocklek som bestämmer din väggs U-värde.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.