S
stigrp: Vi ska byta ut all el i vårt 20-tals hus, och har lovat el-killen att förbereda så mycket vi kan, dvs riva ledningar. När vi nu började riva utanpåliggande ledningar vid fönstren i vardagsrummet så följde en massa puts med. Det visar sig att de lagt ledningarna under tapeten, som ligger direkt på ytterväggen (puts) Går det att bara spackla över e.dyl, eller måste vi regla och sätta
0 svar · 3,0k läst
V
Valbobygge: Plåtreglar c/c 40 (normen tror jag säger c/c 60 men det kostar så lite att göra det stadigare) Dubbla 13 mm gipsskivor med förskjutna skarvar Om du har tillskjutande markfukt från golv eller vägg skulle jag rekommendera att mura med Leca. Fuktspärr i duschplats. Ingen fuktspärr i övrigt. Markfukten måste kunna komma ut.
2 svar · 2,3k läst
S
s60: Ecophon har väggskivor...Kolla in dom de hade jag satsat på om du bara e ute efter bra ljudabsorbent... Undertaksmontör i 11år ;) [citat]
15 svar · 12,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted7/0]Tak & vind[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,4k läst
ByggPutte
ByggPutte: Lycka till 8-) Mvh Putte
11 svar · 3,9k läst
S
svh9633: Hej! River ur överplan och vinden då jag ska få bort allt kutterspån och isolera med tak i nock. Nu är det som så att de tvärbjälkarna till takstolarna är ruggigt fula. Eftersom de kommer att synas när man har tak i nock så undrar jag om det finns någon balk som man kan köpa som är snygg från början. Jag orkar inte klä in dessa utan vill sätta upp en snygg direkt. Jag skulle
0 svar · 3,0k läst
phl
phl: Så där ja, nu var det jobbet avklarat... Ja, nästan i alla fall. Som jag misstänkte var det gamla spacklet eller vad det nu var i uselt skick på sina ställen. Det hade släppt från underlaget samt att det verkade som om spacklet i sig inte var helt korrekt blandat då det under ytan nästan var mjukt som löst grus. Knackade bort allt det lösa skitet, primade och slängde på nytt
3 svar · 7,3k läst
S
slurbo: Hejsan gott folk... Har just gjort klart ett husköp och ska ge mig på mitt första projekt i huset. Det är en 1 plans villa med källare(låg takhöjd dock) och mitt problem är att jag vill isolera ytterligare ett rum i källaren. Rummet i källaren ligger rakt under vardagsrummet och är ca 35kvm, blir skapligt kallt om golvet tycker jag. I de andra rummet på övervåningen som har
0 svar · 3,0k läst
Z
zingo: Kan du inte göra de viktigaste infästningarna i taket/golvet och sedan bara komplettera med lite kraterfästen i vägen bakom?
1 svar · 4,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Men det gör man väl ändå, även om det inte snöat och regnat under uppsättningen... ::)
4 svar · 2,5k läst
·
H
halloy: Åh, vad bra. Där är den!!! Tack så mycket! Nu till frågan: Är det någon som vet hur man bygger såna garderobsdörrar av aluminiumprofiler?
5 svar · 8,3k läst
H
hans: Bockar och bugar för svaren jag fick i dag, fick mycket infå och bättre namn (typ PLV) på en hel del av det som jag undrat över. Som lite info vid sidan av så har jag snickrat en hel del til och från i ca 25år och gjort en hel del renoveringar i oftast äldre hus. Är inte utbildad så det har varit en del nybörjar fel mm (länge sen ;)) Sen gillar jag detta med konstruktioner och det
6 svar · 4,5k läst
V
vedeldaren: Ibland är gamla trappor bara ett skal av betong och fyllda med kullersten.
4 svar · 4,7k läst
K
ktm250: Till skorstenar använder man C-bruk. KC-C = 50/50/650 KC-B = 35/65/550 Kalk/Cement/Sand
6 svar · 67,3k läst
V
vedeldaren: Någon som vet vem som säljer skivor med mönster i? Typ plyfaskiva med fiskbensmönster eller liknande som man man använda om man vill spika på en ytterdörr eller en port.
0 svar · 12,4k läst
B
brevik: Japp! Inget foder.
6 svar · 7,0k läst
S
sirbo: Har en motsvarande fast från k-rauta och bara den första delen på knappt tvåmeter. Använder den till att jobba uppe i ryggåstaket. Funkar kanon och är lätta att flytta. Funkar dessutom super i trappor. Ett tips är att jämföra olika varianter. Den jag tittade på på bauhaus var typ 20 cm smalare än den på k-rauta och kostade ungefär samma pengar,
7 svar · 6,7k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59239/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,4k läst
F
fransico: Tack för era svar :) Har nu varit och inhandlat material på bauhaus och ska försöka sätta upp det imorgon. I taket blev det den planka. Har fått en ide själv att det kommer se bra ut ::) blev en ek planka, ser likadan ut som den som sitter på halva väggen. På golvet blir det 2 ek lister som är 12cm breda tillsammans med en liten ek list som ska jämna ut dom där 0.8mm som det skiljer
7 svar · 2,4k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Om du skarvar fler takstolar, lägg inte snitten symetriskt. Förskjut snittytorna så att inte stolarna hänger ned sig på samma ställe (hänga ned sig kanske är ett starkt ord men du förstår säkert)
6 svar · 10,4k läst
Z
zingo: Murstocken är husets hjärta. Utnytjja dess charm istället för att se den som ett problem. ::)
2 svar · 2,9k läst
N
nickenick76: Hej alla! Mitt första inlägg här. Undrar bara om de fortfarande går att tjäna pengar på att köpa grejjor i polen och om någon vet om man kan beställa direkt hem utan att behöva åka ner själv. Eller om någon från norrland är intresserad att sammåka ner.
0 svar · 1,1k läst
Ingenjören
Ingenjören: Om du inte har någon grundmur i källaren under den vägg du vill riva låter det onekligen som om den inte är bärande. Samtidigt låter det lite konstigt med mur bara under halva väggen i ett rakt enkelt enplanshus.... (oavsett om muren är till för att bära taket eller golvbjälklaget) En planskiss och sektionsskiss genom huset med några mått skulle säga mycket. /Ingenjören
4 svar · 2,7k läst
P
Pedda_P: Jag skall klä in grabben i fråga i skumgummi och låta honom springa upp å ner i trappen ett par timmar innan jag funderar vidare, trappen är inte brantare än att jag utan risk kan gå sakta ner med en tvååring i famnen, d.v.s utan att hålla i ledstången, tack för input, barn anpassar ju sig snabbt också :) det är värre med en annan
3 svar · 11,3k läst
M
Mats: Att hyra en gipslyft är definitvt en mycket bra investering. Underlättar enormt och jag betalade inte ens 100 kr över en helg för den jag hyrde
9 svar · 5,7k läst
J
JesperS: Pärlspont i dim 13x70 finns i standardsortimentet på "min" brädgård, Järna Trä, så det borde nog inte vara så svårt för andra att ta hem.
4 svar · 6,1k läst
J
JesperS: Bara att skruva upp gips direkt, dom gamla tapeterna och masoniten kan oxå vara kvar under så slipper ni det riv jobbet. Renoveringsgips (6 mm) är enklast. Om det finns ett lerputslager underst mot timmret, och ni river och skruvar gips på det, så kan det rasa små bitar under gipset i framtiden, därför kan man gott ha kvar det som det sitter idag.
1 svar · 7,8k läst
O
__OJ__: När jag nu ska bygga om så kan det tänkas att man inte får göra hur som hälst! Finns det något bra ställe att läsa om detta på ett lättförståligt sätt. Inga jätte avangserade grejer men tex Dra om avloppet lite, vatten, sätta upp en vägg eller två, dra ny el osv. tackar för svar....
0 svar · 4,6k läst
ByggPutte
ByggPutte: Jag hade använnt 90X90 och fällt in dom i stolphållaren sen fällt in en bärlina högst upp. Vad ka Du ha uppe på taket? Mvh Putte
3 svar · 3,1k läst
S
saltrulle: Hittade faktiskt en mycket tillmötesgående plåtfirma idag, som hade precis vad jag behövde. Fick med mig 2,5kvm svart plåt för två hundringar :) Tror det stod planja på rullarna... :) Tack iaf.
2 svar · 8,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.