Jag har en fråga angående materialet Träullit (träullsplatta, vassmatta m.m.)
Jag bor i ett hus med källare från 1946. Efter att ha rivit ned träullit'en från ena ytterväggen så har det runnit in vatten i källaren efter ett kraftigt regnoväder vid en annars extremt torr sommar. Skulle man med endast denna information till hands kunna antaga att orsaken till att vatten rinner ned i källaren beror på att träullit'en tagits bort? Kan verkligen träullit'en förhindra att en stor mängd vatten inte tränger igenom väggen i källaren utan sugs upp av träullen?
Jag har förstått att detta material kan tillgodoräkna sig upptagning och avgivning av fukt utan att skada densamma. Men nu handlar det om regnvatten. Skulle bli oerhört tacksam för svar.

Träulliten ska fungera som isolering på insidan. Har svårt att se hur den skulle kunna stoppa regnvatten. Det är ju enbart träspån blandat med cement.
Materialet andas, så därför fungerar den bra just i källare, eftersom det är ofta en fuktig miljö. Men stoppa regnvatten.. nää.

Måste bero på hur stora mängder det handlar om när du säger regn vatten. När jag rev i källaren uppdagades ett läckande vattenrör som säkert läckt en längre tid och på utsidan av träulliten syndes inget av denna läckan. Däremot syndes det på träulliten och på betonghålstenen. Så jag kan mycke väl tänka mig att träulliten dolt regnvattnet för dig men du borde ha märkt det på träulliten då den för mig va kraftigt försvagad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.