Hej hej!

Har efter lite omkringkikande blivit medlem här och drar direkt igång med en nybörjarfråga!

Jag håller på att renovera mitt kök, där allt gammalt (förutom golvet) har rivits ut.

Såhär såg det ut innan jag började: DSC_3281.JPG

Till höger om fönstret är en gammal ventil av stål. Såhär såg det ut:
DSC_3329.JPG

Nu har jag satt upp innertak och hade gips över till att jämna ut djupskillnaden mellan fönsterkarmen och väggen. Jag smällde sonika upp gipsskiva på väggen och sticksågade upp hålet till ventilen. Nu är dock min fråga, hur är det med fukt?

Lite fler bilder:
DSC_3335.JPG
DSC_3338.JPG

Jag har läst lite i andra trådar om fuktighet och tycker inte riktigt det går att regla upp, eftersom det är *perfekt* med 13mm. Vad har ni för tankar, vad är rätt förfarningssätt?

Jag förstår inte frågan.
/CC

Jag tolkar det som att frågeställningen är om det är ok att sätta gipset direkt på betongväggen (yttervägg) eller om det ur fuktsynvinkel hade varit bättre att regla upp en vägg som sedan gipsas (vilket vore mycket besvärligare).

Själv skulle jag bli förvånad om en invändig gipsskiva på en vägg ovan mark skulle ta skada av fukt.

och jag undrar vad du skall ha ventilen till nu. Förmodar att den satt i ett skafferi tidigare, men nu ser den malplacerad ut ;) gick det inte att flytta upp den, om den nu behövs alls. Kul med låsvredet på fönstret, var rädd om det. Ytterväggen är en kanalvägg och leder inte fukt, möjligtvis kan den kännas kall.

Det är precis som ni säger, en skafferiventil... Och det är mycket malplacerad nu. Men i brist på kunskap så öppnade jag upp hålet. Har ringt till vår "hustomte" för att höra hur dom gjort på övriga lägenheter, men han har inte hört av sig än. Frågeställningen var väl två:

1/ Behöver jag skafferiventilen? Det är en etta på 33kvm. Jag har ovanför spisen en kanalisation där jag antar att luften försvinner. Utöver det har jag i mitt lilla badrum en fläkt som surrar och suger ut. Ingenting i stora rummet. Det drar inte ifrån fönster osv.

2/ Hur undviker jag eventuella fuktskador? Jag har frågat vänner och bekanta och där sägs det att det bara är att tuta på silikon runt hålet, vilket jag nu gjort.

Men helst av allt hade jag velat bli av med hålet, och då är frågan: Bara att isolera och dra för hålet på insidan, men inte utsidan?

Förlåt om jag varit otydlig tidigare... Fönstrena är fina (huset är från 1925) :)

Jag anser inte ventilen har någon betydelse nu längre. Det Du kan göra, skär till en frigolitebit ca 10cm tjock, och tryck fast i hålet, sen kan du spackla över och tapetsera/väva, eller vad du nu skall ha på väggarna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.