Okej
Här kommer en bild. 70*70 regeln skall alltså flyttas precis till höger om avloppsröret.
Tack

Daniel

Hej
Jag skall avväxla en takstol? på övervåningen i ett radhus. Det som för tillfället bär upp takstolen är en vertikal 70*70 regel som står på en dörrpost 45*210. Jag skall flytta regeln 5 dm åt höger och lägga en horisontell balk som avväxlar takstolen. Den fortsätter på andra sidan ca 1,2 meter och fäster där i en annan bärande regel. Min fråga är hur tjock den horisontella balken måste vara. Jag har köpt en bräda på 70*120 och undrar om det kanske räcker med en 70*90 då det påverkar hur mycket jag måste sänka taket.

Mycket tacksam för svar!

Daniel

• Barande3_copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I en sådan här fråga skulle inte jag vilja ha uppskattningar eller kvalificerade gissningar. Prata med en konstruktör om detta är mitt råd.

En liten bild skulle nog hjälpa dom som kan ha en åsikt.

Hej igen
Visste inte hur man skickar två bilder i samma meddelande, så här kommer en bild till!

Tack

Daniel

• Barande1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag fatter detta så blir det alltså vikten av en takstol som ska bäras upp av en ca 1.80 lång balk där lasten kommer ca 1.20 in

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
När man själv fipplar med sådant man egentligen inte har koll på så får man överdimensionera. Jag skulle inte våga lägga en så klen balk som du pratar om på horisontalen. Att en 70x70 bär upp det hela idag går inte att jämföra med eftersom en träpnne hanterar enorma laster i längsled, men inte alls har samma förmåga i sidled.

Här kan du ser hur jag gjort, jag skulle göra något liknande om jag vore i dina kläder:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40547

Ett alternativ om du vill slippa en synlig balk är att lägga balken ovanpå takstolen och hänga densamma i balken.

Fundera också noga på hur du tar upp lasten nedåt, dvs upplaget för dina stolpar. Antagligen går det att kopiera befintlig lösning på de två nya stolparna.

Hej igen och tack för era synpunkter!

Jag var inte så noggrann i mina måttangivelser. Lite mer exakta mått är 1 meter på ena sidan av tyngdpunkten och 0,5 meter på den andra sidan. Alltså totalt 1,5 meter blir balken.

En tanke jag fick var att man kanske märker hus stor tyngden är från takstolen när man sätter stöttorna.

Tacksam för alla synpunkter!

Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.