Hej,

Håller på att måla om en gammal innerdörr från 30-talet.

Skruvarna som håller fast låskylten (tror jag det heter, bricka runt handtag och lås). Sitter inte ordentligt i sina hål. Hålen har börjat bli för stora. Det kompliceras av att det är ganska tunt med trä innan skruvarna når in till låsmekanismen, så någon har monterat avklippta skruvar.

På en tidigare dörr där jag hade samma problem löste jag det med att lägga in tändstickor i hålet innan jag skruvade. Blev bättre men inte helt bra. Vet någon om det finns något lämpligt fyllnadsmaterial att spackla in i hålen och sedan skruva i?

Ta ur mekanismen och lägg vanlig plastfolie eller liknande på insidorna. Sätt sen en träkloss eller nått annat lämpligt där så att folen pressas mot hålet.

Ta sen plastic padding eller någon vanlig tvåkomponent epoxymassa och fyll igen hålen helt.

Borras sen ur lämpliga hål och gänga dessa. Nu har du ett kanonfäste för dina skruvar. Skulle det vara riktigt kinkigt att få fäste så gör hålen lite koniska och ovala med den smala delen utåt. Skulle spacklet nu släppa så håller skruven det på plats ändå samtidgt som spaklet låser handtaget mot träet

Tackar, det skall provas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.