Jag funderar på att slippa spackla så mycket i ett av våra tak och limma fast en armeringsduk i taket. Man ska tydligen limma fast den sen "torrolla" för att fästa den.
Men räcker det att spackla i "rännorna" på takgipset så det blir plant men INTE i kortskarvarna och INTE över spikhuvudena ?

Du måste spackla taket precis som vanligt. Armeringsduken döljer inga fel (nåja, lite grand kanske)

Som jag tolkar din fråga så gäller det om du behöver spackla kortskarvarna, de som inte har en spackelränna?

Armeringsduken är inte avsedd att ersätta skarvspacklingen. Skarvarna skall enligt gipstilleverkarna (och mera proffsiga måleributiker) armaeras med pappersremsa som spacklas in. Pappersremsan är betydligt mer hållfast än alla former av fiberremsa etc. I teorin så skall en skarv som spacklats med pappersremsa bli lika stabil som gipsskivan i övrigt.

Den armeringsduk man kan sätta upp före målning har så vitt jag förstår 3 olika funktioner, dels så jämnar den ut ytan, det syns annars ofta att man målat på en spacklad yta, spacklet jämfört med pappersytan på gipsskivan ger en annan ytstruktur på färgen. Den förstärker ytterligare så att risken för sprickor i taket minskar. Om taket ändå spricker pga av rörelser i byggnaden, så kan duken dölja sprickan. Finns givetvis gränser för hur stora sättningar man kan dölja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.