11 507 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Limma OSB på siporex?
Jag har en innervägg av siporex. På den är det spacklat med gipsbruk (tror jag) och därefter tapetserat. Det mesta av tapeten går att ta bort.
Jag vill limma OSB på befintlig vägg och sedan skruva gips, detta för att slippa plugga varje gång något ska upp på väggen.
Vad använder man för lim till detta? Gipsbruk kanske?
Jag vill limma OSB på befintlig vägg och sedan skruva gips, detta för att slippa plugga varje gång något ska upp på väggen.
Vad använder man för lim till detta? Gipsbruk kanske?
Är väggen sandig där det inte finns tapet?
Skulle tro att det går att limma med ardex S-48.
Är det sandigt kanske det behövs lite primer först.
Sitter tapeten löst måste den bort.
Kan gå att använda sättlim om Du kan
få nån typ av spikplugg att fästa skivan med.
Ibland tar vi sättlim och skruvar med spånskruv
rakt in i lättväggen.Beror lite på vad det är
för vägg om det ska funka.Slaggstens vägg går det
att göra så.
Mvh Putte
Skulle tro att det går att limma med ardex S-48.
Är det sandigt kanske det behövs lite primer först.
Sitter tapeten löst måste den bort.
Kan gå att använda sättlim om Du kan
få nån typ av spikplugg att fästa skivan med.
Ibland tar vi sättlim och skruvar med spånskruv
rakt in i lättväggen.Beror lite på vad det är
för vägg om det ska funka.Slaggstens vägg går det
att göra så.
Mvh Putte
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Nej den är inte sandig.
Det största problemet är nog att en hel del av tapeten verkar stanna kvar på väggen, och det är svårt att få bort det sista lagret papper. Spelar iofs ingen roll om det blir lite ojämt när jag tar bort detta, men jag antar att det är olämpligt att limma på ett tunt lager papper.
Att fästa skivan efter limmning är inget problem - antingen så håller det med grova skruv eller, om det jävlas, kan jag dra skruv tvärs genom väggen.....
Tack för tipset.
Det största problemet är nog att en hel del av tapeten verkar stanna kvar på väggen, och det är svårt att få bort det sista lagret papper. Spelar iofs ingen roll om det blir lite ojämt när jag tar bort detta, men jag antar att det är olämpligt att limma på ett tunt lager papper.
Att fästa skivan efter limmning är inget problem - antingen så håller det med grova skruv eller, om det jävlas, kan jag dra skruv tvärs genom väggen.....
Tack för tipset.
Jag skulle behöva några kloka råd kring val av fästmassa för detta arbete.
Maxit föreslår att Serpo 616 används. Tapeten måste tas bort helt vilket inte är ett problem och 616 hanterar också rörelsen i OSBn.
Även S48 går förstås att använda.
Problemet med båda dessa produkter är att jag ska sätta upp 35 skivor på väggen och det går åt cirka 200kg Serpo 616. Både S48 och Serpo 616 är dyrare än guld.
Finns det några alternativa produkter som är mer prisvärda? Det ska nog fortfarande vara en produkt av samma typ som dessa två.
Maxit föreslår att Serpo 616 används. Tapeten måste tas bort helt vilket inte är ett problem och 616 hanterar också rörelsen i OSBn.
Även S48 går förstås att använda.
Problemet med båda dessa produkter är att jag ska sätta upp 35 skivor på väggen och det går åt cirka 200kg Serpo 616. Både S48 och Serpo 616 är dyrare än guld.
Finns det några alternativa produkter som är mer prisvärda? Det ska nog fortfarande vara en produkt av samma typ som dessa två.
Jag kommer i framtiden att limma gips på Leca vilket ju är ungefär samma förutsättningar (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41593)
Med tanke på priset tycker jag att du skall provlimma upp ~1/2 m2 med t.ex. gipsbruk, PL600, billigt sättlim från Byggmax, m.m. sedan tar du och provar hur hårt skivorna verkligen sitter
Med tanke på priset tycker jag att du skall provlimma upp ~1/2 m2 med t.ex. gipsbruk, PL600, billigt sättlim från Byggmax, m.m. sedan tar du och provar hur hårt skivorna verkligen sitter
Gipsbruk skulle nog funka om det bara vore gips. OSBn rör ju dock på sig så då blir det jobbigare.
Lämpligt montagelim kanske funkar, men hur frågan är hur länge.... Det vore ju trist om 70 skivor faller till golvet om ett par år.
Lämpligt montagelim kanske funkar, men hur frågan är hur länge.... Det vore ju trist om 70 skivor faller till golvet om ett par år.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Ja du försvårar det duktigt för dig själv genom att använda OSB.
Hade det varit gips direkt på Siporex eller Ytong så sätter man det med billigaste sortens kakelfix. Under limningen drar du in skivorna med 1 kronors spikplugg från byggmax.
Billigt och enkelt. Enda nackdelen är att det är 100% omöjligt att få bort skivan i framtiden utan att riva med sig halva väggen.
Spika i Siporex och Ytong går alldeles utmärkt med vanlig galvid spik.
Förr satte man ju hela köksinredningar med vanlig spik direkt i lättbetongen.
Man pluggade aldrig sånt.
Ett tips om du ska plugga i Lättbetong, borra med ett träborr med spets.
Använd 5mm borr till 6mm plugg, 7mm borr till 8mm plugg osv...
Då behöver man inga dyra specialplugg, vanlig cheapo eller spikplugg går utmärkt.
Spikpluggen knackas i utan skruven i, sen klappar du in skruven och det det sitter Satana.
Mvh
Hade det varit gips direkt på Siporex eller Ytong så sätter man det med billigaste sortens kakelfix. Under limningen drar du in skivorna med 1 kronors spikplugg från byggmax.
Billigt och enkelt. Enda nackdelen är att det är 100% omöjligt att få bort skivan i framtiden utan att riva med sig halva väggen.
Spika i Siporex och Ytong går alldeles utmärkt med vanlig galvid spik.
Förr satte man ju hela köksinredningar med vanlig spik direkt i lättbetongen.
Man pluggade aldrig sånt.
Ett tips om du ska plugga i Lättbetong, borra med ett träborr med spets.
Använd 5mm borr till 6mm plugg, 7mm borr till 8mm plugg osv...
Då behöver man inga dyra specialplugg, vanlig cheapo eller spikplugg går utmärkt.
Spikpluggen knackas i utan skruven i, sen klappar du in skruven och det det sitter Satana.
Mvh
Jo tack, jag har insett det. :somelvis skrev:
Jag funderar på om det kanske blir bäst med en kombination. Gips direkt på Siporexen där det är osannolikt att något ska fästas i väggen, OSB bakom där man vet att det kommer skruvas en hel del (tex i dotterns rum).Hade det varit gips direkt på Siporex eller Ytong så sätter man det med billigaste sortens kakelfix. Under limningen drar du in skivorna med 1 kronors spikplugg från byggmax.
Billigt och enkelt. Enda nackdelen är att det är 100% omöjligt att få bort skivan i framtiden utan att riva med sig halva väggen.
Spika i Siporex och Ytong går alldeles utmärkt med vanlig galvid spik.
Förr satte man ju hela köksinredningar med vanlig spik direkt i lättbetongen.
Man pluggade aldrig sånt.
Ett tips om du ska plugga i Lättbetong, borra med ett träborr med spets.
Använd 5mm borr till 6mm plugg, 7mm borr till 8mm plugg osv...
Då behöver man inga dyra specialplugg, vanlig cheapo eller spikplugg går utmärkt.
Spikpluggen knackas i utan skruven i, sen klappar du in skruven och det det sitter Satana.
Mvh
Billiga spikplugg är väl kanske en bra lösning där man ändå ska ha OSB bakom, kanske i kombo med något montagelim.
Att direkt spika upp saker i siporex vägrar jag. Vissa saker sitter ju som fasen, men ibland tar det inte alls.
Limma med sättlim och skruva in vanliga grabber gipsskruv som fäster kanon.
MathiasS skrev:Jag har en innervägg av siporex. På den är det spacklat med gipsbruk (tror jag) och därefter tapetserat. Det mesta av tapeten går att ta bort.
Jag vill limma OSB på befintlig vägg och sedan skruva gips, detta för att slippa plugga varje gång något ska upp på väggen.
Vad använder man för lim till detta? Gipsbruk kanske?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jag ger upp.
Det blir ingen OSB på siporexväggarna. Jag inventerade möjligt antal fästpunkter för tavlor, hyllor och annat krafs och inser att merkostnaden för att få upp OSB, ink OSB skivan själv, inte står i proportion till varken arbetet eller materialkostnaden.
Bästa pris jag hittade på Serpo 616 var 330sek för 9kg. Trist när man ska ha 150kg.
Det får bli gips direkt på siporexen.
Det blir ingen OSB på siporexväggarna. Jag inventerade möjligt antal fästpunkter för tavlor, hyllor och annat krafs och inser att merkostnaden för att få upp OSB, ink OSB skivan själv, inte står i proportion till varken arbetet eller materialkostnaden.
Bästa pris jag hittade på Serpo 616 var 330sek för 9kg. Trist när man ska ha 150kg.
Det får bli gips direkt på siporexen.
Känns helt onödigt att sätta skivor på siporexväggarna. Lite av ideén med siporex är ju ETT homogent mtrl. Inga probs med fukt etc. Bara spackla och väva/tapetsera. Där du hänger upp lättar prylar (tex tavlor, små speglar etc) fungerar vanlig gammeldags X-krok mkt bra. Tyngre grejor kräver såklart lämplig plugg, men sånt finns ju !
Tycker folk har snöat in lite med det här med OSB/spån bakom gips. Vad har ni egentligen på väggarna ? Hantelställ eller upphängningar för pianot när ni städar ?!?
Normalbelastningar (typ inredningar, skåp mm) är ju inga problem att hantera, handfat kan iofs kanske vara ett problem om man saknar kottlingarna där, men det går alltid att lösa....
Tycker folk har snöat in lite med det här med OSB/spån bakom gips. Vad har ni egentligen på väggarna ? Hantelställ eller upphängningar för pianot när ni städar ?!?
Normalbelastningar (typ inredningar, skåp mm) är ju inga problem att hantera, handfat kan iofs kanske vara ett problem om man saknar kottlingarna där, men det går alltid att lösa....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden