4 994 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Byggfusk av försäkringsbolag?
Hej
Har en kompis som råkat ut för tidernas vattenskada i sitt "sommarhus" som egentligen är en permanentvilla.
Hursomhaver, vattenberedaren sprang läck på vinden och stod där och sprutade ut vatten i två månaders tid....vilket blir typ 2500 kubik med vatten genom kåken vilket i sin tur föranleder en viss renovering.... :
Kåken är rejält byggd och vi rev ut rubbet in till stommen som är av plank,grov sådan.
Huset torkades ut och behandlades mot eventuella mölgelsporer av anticimex.
Nu var jag där för någon vecka sedan för att inspektera hur försäkringsbolaget ( skadan repareras av bolagets egna snickare ) har skött uppbyggnadsarbetet och jag blir bedrövad....
Ytterväggarna har isolerats inåt med 45 mm, reglat 60 cc sen plasten.
MEN, sen har de struntat i plyfa/Osb och direkt smackat upp gipset istället vilket jag med en dåres envishet hävdar är kvalificerat byggfusk och att det bara är att riva ner skiten och göra om.
Vem vill ha en 60 cc reglad vägg med bara 13 mm gips att hänga stora flat-tv´n och allehanda andra grejer man vill ha på väggen?
Vad tycker den samlade expertisen här?
Ska här bråkas mot försäkringsbolaget???? >
Har en kompis som råkat ut för tidernas vattenskada i sitt "sommarhus" som egentligen är en permanentvilla.
Hursomhaver, vattenberedaren sprang läck på vinden och stod där och sprutade ut vatten i två månaders tid....vilket blir typ 2500 kubik med vatten genom kåken vilket i sin tur föranleder en viss renovering.... :
Kåken är rejält byggd och vi rev ut rubbet in till stommen som är av plank,grov sådan.
Huset torkades ut och behandlades mot eventuella mölgelsporer av anticimex.
Nu var jag där för någon vecka sedan för att inspektera hur försäkringsbolaget ( skadan repareras av bolagets egna snickare ) har skött uppbyggnadsarbetet och jag blir bedrövad....
Ytterväggarna har isolerats inåt med 45 mm, reglat 60 cc sen plasten.
MEN, sen har de struntat i plyfa/Osb och direkt smackat upp gipset istället vilket jag med en dåres envishet hävdar är kvalificerat byggfusk och att det bara är att riva ner skiten och göra om.
Vem vill ha en 60 cc reglad vägg med bara 13 mm gips att hänga stora flat-tv´n och allehanda andra grejer man vill ha på väggen?
Vad tycker den samlade expertisen här?
Ska här bråkas mot försäkringsbolaget???? >
Tja, att kalla det byggfusk är väl att överdriva liiiite. Det är snarare okunskap och ointresse av din kompis. Han borde specifierat för byggarna hur han ville ha det. För tydligen är det han som räknas som beställare av jobbet även om det är försäkringsbolaget som står för (merparten av iav ) fiolerna. Som beställare får man engagera sig lite...
Ett urklipp från en tråd under försäkringar:
Ett urklipp från en tråd under försäkringar:
hempularen skrev:Man skall komma ihåg en sak när man klagar på jobb som "görs av försäkringsbolagen". Det är du som försäkringstagare som är beställare av byggjobbet, dvs blir det inte bra så är det ett problem mellan dig och byggaren.
Detta är man oftast inte medveten om som föräskringstagare. Man uppfattar det som att byggarna jobbar år försäkringsbolaget, men så är det alltså inte.
Ok ...jag är med på vad ni menar men kvalitétsmässigt tycker jag det är skit att bara använda gips...
Återställa till ursprunglig standard tror jag inte man vill...Tretex.... ;D
Tycker bara att det är trist när man alltid går den enkla vägen och hoppas att ingen märker nå´t. Ägaren till huset hade aldrig reflekterat över detta om inte gnällspiken jag hade varit med.
I övrigt så blir huset kanonfint!
Återställa till ursprunglig standard tror jag inte man vill...Tretex.... ;D
Tycker bara att det är trist när man alltid går den enkla vägen och hoppas att ingen märker nå´t. Ägaren till huset hade aldrig reflekterat över detta om inte gnällspiken jag hade varit med.
I övrigt så blir huset kanonfint!
Jag instämmer med tidigare talare - ser inget fel med enkelgips även om jag inte själv vill ha det så. Om det var tretex tidigare ser jag heller ingen anledning till att försäkringsbolaget ska betala OSB+gips.
Vad som är standard är tämligen ointressant i en försäkringsskada, då bolagen ersätter "återställande till befintligt skick med moderna rationella byggmetoder".
Befintligt skick är ju svårt att uppnå om huset är gammalt och därav avskrivningarna.
Likaså får försäkrinstagaren stå för alla förbättringar, även om de krävs för att uppnå dagens krav på konstruktionen.
Befintligt skick är ju svårt att uppnå om huset är gammalt och därav avskrivningarna.
Likaså får försäkrinstagaren stå för alla förbättringar, även om de krävs för att uppnå dagens krav på konstruktionen.
Hmmm....
Om ursprunglig standard var Tretex, så var väl väggen knappast reglad med cc60?
I så fall var det väl en massiv trävägg gissar jag. Att ersätta en massiv trävägg med modern standard till "ursprungligt" skick är i alla fall i min värld inte enkelgips på cc60. I det läget borde det vara självklart med OSB bakom. Annars får ju den nya väggen en helt annan funktion än den gamla.
/pinebar
Om ursprunglig standard var Tretex, så var väl väggen knappast reglad med cc60?
I så fall var det väl en massiv trävägg gissar jag. Att ersätta en massiv trävägg med modern standard till "ursprungligt" skick är i alla fall i min värld inte enkelgips på cc60. I det läget borde det vara självklart med OSB bakom. Annars får ju den nya väggen en helt annan funktion än den gamla.
/pinebar
Klicka här för att svara