4 069 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Klyva eller köpa nytt?
Hej!
Vi har ett antal 220 x 45 reglar i konstruktions-kvalitet över sedan vi gjorde vår utbyggnad. Är också lycklig innehavare av en Festool sänksåg med skena.
Nu ska vi bygga en innertakskonstruktion där 95 x 45 räcker bra som dimension.
Är det värt besväret att såga isär de reglar som vi redan har med sågen eller är det bättre att köpa nya och spara de breda till eventuella framtida behov? Hur skulle ni ha gjort? Hur trögt går det att såga 45 mm längs fibrerna med en sådan såg?
?? pinebar
Vi har ett antal 220 x 45 reglar i konstruktions-kvalitet över sedan vi gjorde vår utbyggnad. Är också lycklig innehavare av en Festool sänksåg med skena.
Nu ska vi bygga en innertakskonstruktion där 95 x 45 räcker bra som dimension.
Är det värt besväret att såga isär de reglar som vi redan har med sågen eller är det bättre att köpa nya och spara de breda till eventuella framtida behov? Hur skulle ni ha gjort? Hur trögt går det att såga 45 mm längs fibrerna med en sådan såg?
?? pinebar
Jag klöv några 45*225 till 45*195 förra helgen med ts55:an. går ju inte skitfort men det går. Jag använde iofs medföljande 48 tänders klingan. om du tittat på insaidan av locket i systainern finns det bilder på olika tillbehör däribland en grov klinga avsedd för klyvning (har jag för mig) 
Klicka här för att svara