Vi håller just nu på och tittar på vad vi skall välja för invändiga byggskivor till vårt fritidshus och har lite svårt att bestämma oss. Fritidshuset är 80 kvadratmeter stort och kommer att vara uppvärmt året om.

Som standard är det bara en enkel 13 mm gipsskiva på insidan av av väggarna. Vi känner att vi skulle vilja ha en lite "robustare" vägg, där man enklare kan sätta upp eller fästa saker. De val som finns är följande:

* 12 mm spånskiva + 13 mm gipsskiva
* 12 mm OSB-skiva + 13 mm gipsskiva
* 12 mm plywoodskiva (klass 2) + 13 mm gipsskiva
* 10-12 mm masonitskiva

I det sista fallet var vår tanke att enbart sätta in en masonitskiva som ersätter både träskiva och gipsskiva.

Jag känner att det är lite svårt att välja mellan dessa kombinationer och skulle vara intresserad att höra era erfarenheter av olika skivmaterial? Vad tror ni också om att ersätta träskiva + gipsskiva med enbart en masonitskiva?

Tacksam för hjälp

Masonitalternativet tror jag är dåligt. Du får ett material som dels inte håller något nämvärt att skruva i. Dels inte är dött, så du riskerar större rörelser och sprickor, än vad gips ger.

Alternativet med spånskiva och gips är ett bra budgetalt. Gå upp till OSB så blir det dyrare men du får ett bättre material att skruva i. Plywood blir onödigt dyrt. Obs Spånalternativet funkar så vitt jag förstår även om du skall skruva upp något tungt, men du kanske behöver lite grövre skruv (grova gängor). Dessutom kan det ibland vara lite trögt att skruva i utan att förborra först. OSB är ungefär som plywwod att skruva i.

Mikael_L
OSB + Gips !
(spån = sämre, plywood = dyrare, men å andra sidan mindre stickigt och jobbigt att arbeta med vid själva byggandet)

Det ända egentliga alternativet är endast gips (ev endast spån), och det är ju det budgetalternativ som ni själva vill slippa!

OSB+gips är ju det svenska "lagom är bäst" alternativet. Bäst pris/prestanda. Det enda skälet till att välja plyfa är att det som påpekats är lättare att hantera - skivorna är betydligt lättare att hantera än OSBn som är rätt tung.

Tack för hjälpen, OSB + gips lutar det åt.

En följdfråga på det:
Som jag har förstått det rör sig en OSB-skiva mindre än en spånskiva tack vare att fibrerna ligger varvade i horisontella och vertikala lager. Men även en OSB-skiva borde väl röra sig lite genom ändrad luftfuktighet etc eftersom det är ett trämaterial?

Skall jag sätta upp OSB-skivorna med en liten glipa emellan för att förhindra att eventuella rörelser påverkar gipsskivan framför?

Ja, skivorna tillverkas med 3mm monteringsmån, dvs de är 3mm mindre än standardmåttet. Finsn visserligen flera här på forumet som vittnat om att de missat glipan, och det fungerar ändå.

I ett fritidshus kanske det är större risk för stora temp variationer så det kan vara viktigare att följa där.

Milkshaken
tja varför inte skruva eller spika 1 lager gips till utanpå det befintliga???

jag ser inga problem med gips ,,, om du har 1 lager,,, ja då är det problem med hållfastheten, men 2 lager... Inga problem...

Det finns RAWLNUT att köpa i byggaffärer/Järnaffärer... dom är extremt bra till fastsättning av prylar i väggar. även tunga konstruktioner. dom är dessutom vattentäta vilket gör att du kan ha dom i våtutrymmen om du vill....

http://www.polskabyggvaror.com/pliki_pdf/fastdon_s53-68.pdf

satte mycket badrumsinredning med RAWLNUT under min tid som snickare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.