Hej!

Ska köpa plast/byggfilm för ångspärren, och jag undrar nu om det är någon skillnad på olika fabrikat.

Jag är primärt ute efter två eller tre egenskaper.

Jag vill givetvis att ångspärrsfunktionen skall fungera vilket jag inte tror är något problem, men den måste ju vara åldersbeständig samt att den om möjligt inte ska släppa igenom radongas.

Är det någon här som vet om det är någon skillnad angående dessa egenskaper mellan olika fabrikat på plast.

/Jonas

Bara fråga efter Åldersbeständig
byggfolie på bygg marknaden så
får Du rätt.
Om den stoppar för radongas vet jag inte.

Mvh Putte

Ja det är radongasen som är frågan...

Brukar man inte lägga vanlig byggfolie under krypgrunder för att motverka att radon läcker upp i huset, eller är det någon speciell plast?

/Jonas

Är inte radon som man är rädd för transporterad i luften? Stämmer det så stoppar ju all plast som stoppar för luft/fukt även radon.

Edit. såg nu tillochmed att du skrev radongas och då borde detta säga sig själv.

Jo det är luftburen radon som är det farliga.

Ja det borde ju vara så att vanlig ålderbeständig byggfolie stoppar radongasen.

/Jonas

Det är vanlig (åldersbeständig) plast som stoppar radonet, inga konstigheter där. Det svåra är att få det tätt.

Angående skillnader på tex Byggmaxplast och annan plast så har iaf inte jag upplevt några skillnader. Jag tror jag använt tre olika produkter men alla uppfyller samma svenska standard vad jag kan minnas.

Låter bra

Då blir det en sväng in på K-Rauta idag...

/Jonas

Var bara noga med att få en åldersbeständig, har sett en variant som är lite tunnare och inte uv-blockad (åldersbeständig)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.