1 639 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vad står fuktvärdena för på fuktindikatorn?
Har haft en hantverkare hemma hos mig och min sambo, som bl.a. flyttat ett dörrhål i badrummet. För att få upp det nya dörrhålet blev en rörmokare tvungen att ta bort tidigare vattenrör som löpte längs väggen, dessa gick bl.a. längs med duschhörnan. Efteråt har jag nu lånat en fuktindikator av en kompis för att kolla om borrhålen vid duschhörnan hade släppt in fukt, men det verkade lugnt, den indikerade på 2,5-3,5%. I golvet under borrhålen indikerar den däremot på en fukthalt mellan 8-10%. Vad betyder dessa värden? Är detta något jag behöver oroa mig för eller är detta normalt? Har som kanske märks mycket begränsad kunskap inom området, men mycket respekt för vatten....
Tacksam för hjälp.
Tacksam för hjälp.
Mätningen gjorde jag i klinkerfogarna, och över klinkersen. Vi håller på med en renovering, men har inte rört golvet eller väggen med borrhålen i. Min tanke var (efter råd från kamrat) att fylla igen borrhålen med silikon och sedan foga över detta. Jag ville därför kolla om det fanns någon fukt "innanför" kakel och klinkers innan jag fyllde igen "skiten"...
Aha. Det är helt ointressant om det finns fukt i fogarna och under plattorna. Eller snarare, det gör det alltid. Det täta skiktet sitter under plattorna, ovanför det kan det vara hur blött som helst. Gör du som du hade tänkt, och möla i mycket silikon.
Klicka här för att svara