6 223 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
EPS - Tillräckligt isolerande ?
Hej
Funderingar kring kommande badrumsrenovering:
Vi har idag torpargrund och betongplatta i badrummet som är oisolerad.
Jag tänkte göra det enkelt för mig och behålla plattan fast lägga på 50mm EPS cement, byta brunnar, och sen flyta eller gjuta in värmeslingor/slangar.
Frågan är om detta ger tillräcklig isolering nedåt eller om jag kommer elda för kråkorna ?
Alternativet är att bila bort hela plattan och bygga upp den igen av trä eller betong. Men det känns som onödigt stort jobb.
Tacksam för synpunkter.
Funderingar kring kommande badrumsrenovering:
Vi har idag torpargrund och betongplatta i badrummet som är oisolerad.
Jag tänkte göra det enkelt för mig och behålla plattan fast lägga på 50mm EPS cement, byta brunnar, och sen flyta eller gjuta in värmeslingor/slangar.
Frågan är om detta ger tillräcklig isolering nedåt eller om jag kommer elda för kråkorna ?
Alternativet är att bila bort hela plattan och bygga upp den igen av trä eller betong. Men det känns som onödigt stort jobb.
Tacksam för synpunkter.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ingen som vet?
I den här tråden diskuterades EPS-cementens isoleringsförmåga:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...frigolitcement-eps-till-oisolerad-platta.html
http://www.byggahus.se/forum/byggma...frigolitcement-eps-till-oisolerad-platta.html
Hmm, ja då är det ingen bra idé med eps som genväg.
Det kanske finns möjlighet att fästa markskivor av isolering underifrån på bef. platta.
Men det återstår att se, ska såga upp en lucka i hallgolvet först så man
slipper åla sig från andra änden av huset först.
Sen får vi se
Det kanske finns möjlighet att fästa markskivor av isolering underifrån på bef. platta.
Men det återstår att se, ska såga upp en lucka i hallgolvet först så man
slipper åla sig från andra änden av huset först.
Sen får vi se
EPS har ungefär samma isoleringsvärde som 50 % av vanlig cellplast, med den skillnaden att man undviker köldbryggor med EPS (inga skarvar mellan skivor osv). Hur som helst så motsvarar 5 cm EPS cirka 2,5 cm cellplast. Det är inte mycket, möjligen bättre än ingenting dock.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden