Hej! Nu har jag sökt :o igenom forumet under några dagar men har inte hittat de svar jag söker.  :-/

Jag bor på landet och har en typisk trälada på drygt 200m2. Nu tänkte jag bygga ett garage inne i ladan på ca 40-50 m2 så man har något riktigt ställe att hålla till i.
Men hur ska jag utforma väggarna? De jag pratat med säger dubbelgips, omlott monterat, endast! Men kan jag göra något annat med tanke på gipsens dåliga egenskaper vad gäller slag, stötar samt fastsättning av hyllor etc. Går det använda träskivor av olika slag?
Vad gäller för taket?

Mycket tacksam för hjälp.

Ronnie

Dubbelgips är ju för brandskyddet men det borde väl gå att sätta mdf bakom gippskivorna så finns det nått att fästa i. Annars få du helt enkelt fästa på reglarna

Gips i all ära, men är det bara med gips man kan uppnå rätt brandskydd?
Har sett vissa svar om att även OSB och spån kan ge godkännt brandskydd i vissa fall och i rätt kombination med andra materiel. :-?

/Ronnie

Dubbelgips med stenullsisolering för brandskydd. MDF tror jag ingen sätter bakom gips då det nog är den dyraste skivan finns... Nästan iallafall. Dessutom inte så bra att skruva i. Plywood-OSB-Spån är väl kvalitetsordningen

Menade naturligtvis OSB.

Men då måste jag alltså sätta upp OSB, Gips, Gips räknat ifrån regel? Är det det enda som är godkännt?
Någon har tidigare sagt att även brännbara materiel skyddar mot brand och att t.ex. OSB och spån ger skydd.
Som jag har tolkat vissa tidigare trådar så borde det på någotvis kombinera t.ex. gips, osb, mineralull... ??? Men hur... :o

/Ronnie

I mitt garage satte jag upp betongfiber skivor istället för gips på väggarna... brandskyddet i dessa vet jag inte, men det borde vara attans bra... !? tyvärr kostar de en massa pengar mer än gips....

men de är riktigt starka....

RonnieBe skrev:
Hej! Nu har jag sökt :o igenom forumet under några dagar men har inte hittat de svar jag söker. *:-/

Jag bor på landet och har en typisk trälada på drygt 200m2. Nu tänkte jag bygga ett garage inne i ladan på ca 40-50 m2 så man har något riktigt ställe att hålla till i.
Men hur ska jag utforma väggarna? De jag pratat med säger dubbelgips, omlott monterat, endast! Men kan jag göra något annat med tanke på gipsens dåliga egenskaper vad gäller slag, stötar samt fastsättning av hyllor etc. Går det använda träskivor av olika slag?
Vad gäller för taket?

Mycket tacksam för hjälp.

Ronnie
http://www.norgips.se/projektering/travstomme
lite hjälp angående brandklassningar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.