Jag har byggt en fristående vägg mellan kök och hall dvs. man ser bägge ändarna på väggen. Väggen är uppbyggd med 45*70 regel och med plywood och gipsskiva på bägge sidor.
Hur löser jag snyggast ändarna på väggen?
Eftersom det är ett utsatt läge med tanke på barn/hund har jag funderat på en mdf. Hur gör man då med skarven mellan mdf och avfasningen på gipsen? Skall detta spacklas eller är det risk för sprickor så att man skall lägga dit någon form av silikonsträng?
Väggbeklädnaden skall senare målas.
Jag har även samma problem i en befintlig vägg där jag tagit bort en dörr och öppnat upp hela vägen till tak.
Hur löser jag snyggast ändarna på väggen?
Eftersom det är ett utsatt läge med tanke på barn/hund har jag funderat på en mdf. Hur gör man då med skarven mellan mdf och avfasningen på gipsen? Skall detta spacklas eller är det risk för sprickor så att man skall lägga dit någon form av silikonsträng?
Väggbeklädnaden skall senare målas.
Jag har även samma problem i en befintlig vägg där jag tagit bort en dörr och öppnat upp hela vägen till tak.
Vill du göra det enkelt så skruva en mdf lika bred som väggen, fyll med spackel och sedan en pappremsa som planspacklas så får du en starkt hörn och en snygg avslutning. Sedan finns det en del specialprodukter men det känns onödigt.
Undvik glasfiberremsor då jag tycker att de lättare skapar sprickor och skulle pappersremsan inte hålla hade det inte gjort någon skillnad med glasfibern.
Undvik glasfiberremsor då jag tycker att de lättare skapar sprickor och skulle pappersremsan inte hålla hade det inte gjort någon skillnad med glasfibern.
Produkter som diskuteras: "mdf skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
141 kr inkl moms
Läs mer
Du kan ju alltid sätta plyfa och gips eller som du har tänkt mdf och sedan gipshörn.
Plåtprofiler som täcker hela hörnet uppifrån och ned och som med fördel kan skruvas och sedan spacklas över. Köpte mina på k-rauta för 25 spänn styck (2,5 m). Tror de hette hörnbeslag hos dem.
Alternativ kan du sätta en snygg bräda i valfri kulör eller träslag.
Plåtprofiler som täcker hela hörnet uppifrån och ned och som med fördel kan skruvas och sedan spacklas över. Köpte mina på k-rauta för 25 spänn styck (2,5 m). Tror de hette hörnbeslag hos dem.
Alternativ kan du sätta en snygg bräda i valfri kulör eller träslag.
Vad har ni för lösningar i övriga huset vid fönstersmyg? List eller spackling mot smyg.
Alt1. Ta en hyvlad planka utan kvistar och gör så som ByggPutte skriver. Brädan kan sticka ut 1cm på varje sida utan att det ser konstigt.
Alt2. Ta mdf eller bräda som är lika bred som väggen och montera dit lister runt om.
/CC
Alt1. Ta en hyvlad planka utan kvistar och gör så som ByggPutte skriver. Brädan kan sticka ut 1cm på varje sida utan att det ser konstigt.
Alt2. Ta mdf eller bräda som är lika bred som väggen och montera dit lister runt om.
/CC
Vad är det som gör att inte en mdfskiva inte fungerar som material?styrman1 skrev:
Är det spacklingen för att få en jämn kant mellan trä och gips?
Hörnskydden har jag använt på en del utsatta ytterhörn och de funkar utmärkt. I detta fallet är det att få en snygg yta och som är någorlunda enkelt att göra. Jag tänkte sätta på träskivan efter jag lagt klinker på golvet för att dölja klinkerskarven som ligger mot väggen.
Nej, nu tänker du galet. Är fogen 1 mm kan den röra sig 0,2 millimeter utan att det spricker. Är fogen 2 mm kan det röra sig 0,4 mm utan att det spricker och så vidare.MrMagic skrev:
Det är ju inte så att latexen i sig själv rör sig med 20% och orsakar sprickor.. Den kan ta upp rörelser upp til 20% utan att spricka.
Vad jag menar är att rör det sig, så rör det sig säkert mer än 0.2 mm och då blir det en spricka. Var kanske lite otydlig där.... Tror dessutom att 20% är ganska generöst tilltaget, 15% har jag sett som mest på kvalitetsfog, billigare massor blir ofta nästan helt stumma.
Latexfog är framtaget för att användas i just exakt detta fallet (och fler därtill). 20% räcker gott och väl. Hade det inte räckt hade det funnits produkter som klarade av ännu större rörelser. Detta är ju grundkurs för tusan
)
/CC
/CC
