P
Håller på att renovera 60 m2 vardagsrum och kök. Huset byggt 07-08,
ja 1907-8 alltså...  ;)
Väggarna putsade med bruk som på de flesta ställen faktiskt sitter riktigt bra, fast på andra inte riktigt lika bra :-X..... Vill inte knacka ner all gammal puts utan tänkte mig att slå på ny puts där så behövs och därefter limma 13 mm gips med gipsbruk. Tre av fyra väggar är ytterväggar och konstruktionen dubbla halvstensväggar i tegel med luftspalt.

Risker, erfarenheter, någon??

Varför vill du sätta gips? Om du lagar i putsen där det behövs, räcker inte det?

I annat fall går det bra att göra som du har tänkt.

P
Jo, har övervägt det men tror att jag får ett bättre resultat med en jämnare vägg om jag använder gips och gipsbruk, dessutom så är jag usel på att putsa ::)
En fundering har varit att eventuell fukt och gips kanske kan ge mögelproblem men eftersom det är en yttervägg ovan mark så är det kanske inte ett problem.

Nej, fukten ska inte vara något problem om du inte har något väldigt knas med kåken..

Milkshaken
Testa Gipsbruk. funkar kanon och är ännu smidigare än putsbruk att hantera tycker jag.

Förfarandet är detsamma som med putsbruk.

Det är även brandklassat så det går att använda i en murstock om du skulle vilja det.

P
Gipsbruk istället för putsbruk alltså??

Mmm, det jag ska slå på är så lite att det knappast är några problem. Bygget går i alla fall framåt - tror jag. Ska gipsa 60 m2 innertak i helgen, så fritidsproblem har man ju inte... ;-))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.