Bor i ett 1 ½ plans hus från -00 med inredningsbar övervåning, vi flyttade in -03. Huset är byggt på en torpargrund och har en limträbalkskonstruktion, vilket gör att vi inte har några normala takstolar. Vi har en längsgående limträbalk i nocken och en limträbalk mellan över/undervåning. De längsgående limträbalkarna vilar på pelare som i sin tur står på en plintad betongbalk, vilken ligger i centrum längs med huskroppen. Ytterväggarna vilar på själva (prefab) torpargrunden, som också är plintad.

Hur som helst..
Mitt problem är att golvet på nedervåningen har börjat svikta och har en nivåskillnad på ett par cm tvärs genom huset. :( Nivåskillnaden verkar ligga på exakt samma avstånd från centrum, c:a 1 meter. Dvs huset är 8 meter brett och betongbalken ligger 4 meter från yttervägg, men nivåskillnaden har uppstått 3 meter från ytterväggen. Jag har ingen kännedom om hur golvbjälklaget är konstrurerat och några detaljritningar verkar inte att finnas ("som vanligt" har entreprenören gått i konkurs).

Vi är dock oroliga för att det är något dolt fel, alternativt att det är något konstruktionsfel som påverkas av sättningar och ev att vi har inrett den oinredda övervåningen. Noterbart är att vi inte har några sprickor på innerväggar eller golv, men vi tror en spricka på torpargrunden har uppkommit. Vi är helt enkelt ute och famlar om vad man bör göra. Vi vill inte bara bryta upp golvet själva och titta, vad vi nu skulle förstå av det. :rolleyes:

Är det någon här som har idéer om vad som kan göras, kontrolleras eller besiktigas, och av vem. Överlåtelsebesiktningen sade inte så mycket, mer än att vi tack vare den troligen kan visa att det har skett en förändring.

Alla råd och idéer mottages tacksamt.

ta dit en annan besiktningsman, kontakta ditt försäkringsbolag.
Det senare kanske är bäst så kan de råda dig hur du skall gå vidare.

Måste ni bryta upp golvet för att komma ner i kryputrymmet? Det finns ingen lucka någonstans?

Fein > Vet du vilken typ av besiktningsman? Var kan man hitta någon (antar det är någon helt annan än överlåtelsebesiktningsman)?

Jag är också tveksam om det kan täckas av någon försäkring. När jag läser villkoren så får jag intryck att det måste vara en jordbävning.

jon_h > Det går komma in underfrån, men jag kan inte se något mer än att det är täckt med någon typ av fiberpapper som hindrar lösullen att rasa ned.

Men det är ett träbjälklag antar jag? För det konstiga är ju att det låter som att bjälklaget har börjat hänga ner mellan upplagen, alltså det låter ju inte som att det är själva betongbalken i mitten eller yttermuren som börjat sätta sig.

Jag vet inte om det är träbjälklag, men övervåningen har det.

Bild från krypgrunden.

• krypgrund_.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag hade hållfasthetsfunderingar på mitt hus ringde jag runt till olika byggingenjörsfirmor. Nån bad mig i princip dra åt hellskotta, men en annan hänvisade mig till en tredje firma som också utförde besiktningar.

Annars kanske försäkringsbolaget kan tipsa om nån expertis på området. Man kan tycka att de måste haft kontakt med en och annan i tidigare fall.

Lycka till!

Vad har du för grund?
Är huset tillbyggt eller har den samma grund under hela huskroppen?
Hyr en bygglaser (rundstrålande) och kontrollera var sättningarna är exakt.
Vad menar du med att golvet börjat svikta?
/CC

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.