Första gången här för mig. Hoppas få lite råd och tips om ådring i trä.
Jag har rivit en bärande vägg och har nu stöttat med stämpor.
Jag har även köpt hyvlade bräder för att göra en limträbalk utav dessa.
När man ska limma ihop bräderna så sägs det att man ska lägga bräderna med ådringen mot varann. Alltså lägga en bräda med ådringen åt ett håll och nästa bräda med ådringen åt andra hållet.
Men hur i hela */^+¨ ser man åt vilket håll ådringen går??
När jag tittar i ena änden av brädan så tycker jag det ser ut som ådringen går åt ett håll. Tittar jag i andra änden av samma bräda så ser det ut som att den går åt andra hållet??
Hur hänger det här ihop och hur ska jag bete mig? Hittar ingenting när jag söker, och jag har tillbringat lång tid vid datorn nu.
Känner mig fruktansvärt korkad just nu
/Mattias
Som har tummen i armbågen just nu...
Jag har rivit en bärande vägg och har nu stöttat med stämpor.
Jag har även köpt hyvlade bräder för att göra en limträbalk utav dessa.
När man ska limma ihop bräderna så sägs det att man ska lägga bräderna med ådringen mot varann. Alltså lägga en bräda med ådringen åt ett håll och nästa bräda med ådringen åt andra hållet.
Men hur i hela */^+¨ ser man åt vilket håll ådringen går??
När jag tittar i ena änden av brädan så tycker jag det ser ut som ådringen går åt ett håll. Tittar jag i andra änden av samma bräda så ser det ut som att den går åt andra hållet??
Hur hänger det här ihop och hur ska jag bete mig? Hittar ingenting när jag söker, och jag har tillbringat lång tid vid datorn nu.
Känner mig fruktansvärt korkad just nu
/Mattias
Som har tummen i armbågen just nu...
om du kikar på ändträt på bräderna kan du se om de har "glad gubbe" eller "sur gubbe", dvs. vilken sida som suttit mot barken resepektive kärnan på trädet. Det viktiga vid sammanfogning är då att du lägger dem så att du får en "glad gubbe" ovanpå en "sur gubbe" d.v.s. att du får varannan sur/glad, detta för att rörelserna i trät ska ta ut varandra.
mvh
Martin
mvh
Martin
ingen orsak...
//Martin
//Martin
Nä den kommer inte bära så värst mycket.
Det är ett hus på ca 80 kvm yta och jag har tagit bort två väggar mellan kök, gästrum och vardagsrum. Balken är ca 5 meter lång och gjord av 1" 4". Jag har lagt 5 brädor ovanpå varandra och det ligger just nu i spänn sedan igår förmiddag. Tror ni det räcker eller behöver jag bygga på med fler brädor hyvlat och torrt virke?
lilla huset
Det är ett hus på ca 80 kvm yta och jag har tagit bort två väggar mellan kök, gästrum och vardagsrum. Balken är ca 5 meter lång och gjord av 1" 4". Jag har lagt 5 brädor ovanpå varandra och det ligger just nu i spänn sedan igår förmiddag. Tror ni det räcker eller behöver jag bygga på med fler brädor hyvlat och torrt virke?
lilla huset
Klicka här för att svara