2 359 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Frigolitliknande material
Jag pratade nyligen med en person som håller på bygger hus. Han pratade om nått relativt nytt material som var som frigolit. Det använder man för att bygga hela huset med som ett pussel. Sen häller man betong i dom. Är det nån som vet vad jag pratar om, vet vad det heter eller i övrigt har några åsikter om det?
EPS-block heter det (det finns kanske andra varianter som heter något annat)? Googla på eps-block och hus så får du i alla fall fram en del träffar att börja med.
En fördel är ju att det är väldigt lätt, både att bära omkring och att pussla ihop, "som lego" kan man säga. Tekniken är relativt ny i Sverige, så det är förstås viktigt att kolla att de du anlitar (oavsett om det är för hela bygget eller bara själva fyllandet med betong) vet hur tekniken funkar. Du måste förstås klä väggarna med lämpligt skivmaterial så att du kan fästa tavlor/hyllor etc.
Den främsta nackdelen jag har hört om materialet är att det utvecklar giftiga gaser om det fattar eld. Kolla upp det och hur du skyddar dig mot det (om det går?).
U-värde o.s.v. har jag ingen koll på, men det lär du kunna få fram genom att googla/kontakta tillverkare (om ingen här vet).
En fördel är ju att det är väldigt lätt, både att bära omkring och att pussla ihop, "som lego" kan man säga. Tekniken är relativt ny i Sverige, så det är förstås viktigt att kolla att de du anlitar (oavsett om det är för hela bygget eller bara själva fyllandet med betong) vet hur tekniken funkar. Du måste förstås klä väggarna med lämpligt skivmaterial så att du kan fästa tavlor/hyllor etc.
Den främsta nackdelen jag har hört om materialet är att det utvecklar giftiga gaser om det fattar eld. Kolla upp det och hur du skyddar dig mot det (om det går?).
U-värde o.s.v. har jag ingen koll på, men det lär du kunna få fram genom att googla/kontakta tillverkare (om ingen här vet).
Andra nackdelar är att man i regel har en tunnputs utanpå huset, och den är ganska känslig i jämförelse med en putsad vägg av sten, samt att man förlorar mycket av stenhusets värmelagrande förmåga i och med att man har isolering innanför betongen. Bättre vore att ha cellplast i mitten och betong på båda sidorna. Men då förlorar man ju den rationella byggmetoden.
Klicka här för att svara