Hejsan!
Jag håller på att bygga ett uterum på betongplatta.

Taket är av kanalplast 16mm isoleringsvärde 2.0
Skjutdörrarna är av isoleringsvärde 3,9

Eftersom jag bor i ett radhus måste jag ha dubbla gipsskivor mot grannarna när det gäller väggarna... (brandskydd)

Min fråga är om det äv värt att isolera väggarna med uppgifterna ovan, eller om det är att kasta pengarna i sjön.

Magkänslan säger mig att det är värt att göra det :)

Min teori är då att om man sitter ute en höstkväll och villa värma upp rummet lite med alternativ värmekälla. så stannar värmen lite längre än om man vore utan...(trots att dörrarna inte är så isolerande)

Det bör väl även ljudisolera lite kan jag tänka mig.

Vore tacksam för svar
Mvh

Eklundh

Såg stavfelet nu... Isolera och inte insolera :D

Eklundh

Tja...

Det beror ju på hur tidigt och sent om året du vill vara ute :)

Ett grovt överslag...

En oisolerad 2+2 gipsvägg ligger på ca 1,8 i U-värde
Och isolerad med 95mm mineralullsisolering på ca 0,45

Om du har 10 kvadratmeter sådan vägg och 15 graders skillnad mellan inne och ute gör det att det behövs:

1,8*10*15=270W - oisolerad
0,45*10*15=67.5W - isolerad

dvs 270W effekt ut från din värmekälla för att behålla temperaturen i rummet om du har 10kvm oisolerad vägg jämfört med 67 W med isolerad (om det skiljer 15 grader mellan ute och inne).

Övriga väggar/dörrar och tak kommer antagligen att stå för majoriteten av värmeförlusten:

10 kvm av skjutdörrarna vid 15 gr skillnad - 585W

10 kvm av taket vid 15 gr skillnad - 300W

Det känns ju kanske som en stor skillnad mellan isolerad och oisolerad vägg, men jag utgår ifrån att dina skjutdörrar och ditt tak tillsammans är en rejält mycket större yta än väggen(?). Med lite otätheter och annat så spelar kanske inte isoleringen av väggen någon större roll för hela konstruktionen.

Om du vill utnyttja dagsvärmen så är ju betongplattan en bra start för att hålla värmen till kvällen. Ett sätt att öka värmelagringen är ju att ha en murad vägg istället....

Så hur ofta och vid vilka utetemperaturer tänker du sitta i uterummet?
Och när du ändå håller på så är det kanske lika bra att trycka in lite isolering?
Lite mer ljuddämpning ger det ju, och det är alltid skönt att slippa höra grannungarna. :)

/pelle

Stavfelet i ämnesrubriken fixat

/Mats
Moderator

Tack för det fina svaret...

Som det ser ut just nu så blir det oisolerade väggar. Något större väsen för grannbarnen lär de inte bli eftersom det är människor i 45 års åldern som bor där. Deras barn är sedan länge bortflugna.

De som står för väsnet nuförtiden (sedan 6 månader tillbaka) är vi och vår son... :D

Mvh
Eklundh

Ser att du tänkte ha dubbla gipsskivor pga brandskydd. Jag hade nog undvikit att sätta gips i uterummet pga hög fukthalt vissa tider på året. Gips gillar inte fukt.
Finns det inga andra alternativa brandskydd?

/Funkis

Ps Har ju inte med din frågeställning att göra, hoppas att kommentarer är välkomna ändå :)

Hej!
Dilemmat jag har är att väggen för tillfälligt bara kommer vara ca 10-11cm tjock. Detta är då med dubbla gipsskivor och panel.

Jag har köpt ett komplett uterum på willab för förlängd sommar och då kommer det med reglar till väggen och de är bara 4,5cmx4,5cm. Jag hörde med en vän som jobbar som heltidsbrandman och snickare på sin lediga tid, han kollade upp det till mig.

Dubbelgips och luftspalt var det som förespråkades enligt honom. Hade man haft en tjockare regel kunde man löst det på annat vis.

Tyvärr så kan man få tio olika svar från tio olika hantverkare ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.