16 739 läst ·
8 svar
17k läst
8 svar
Trä mot murstocken ??
Hej jag håller på att renovera köket och nu har jag tagit fram murstocken för att jag vill installera en gammal vedspis i köket (som det har varit förr i samma hål i murstocken.)
och nu har jag läst lite att det måste vara minst 10 cm mellan murstocken och brännbart material men när jag har tagit fram min murstock så är det ju trä mot murstocken som det har varit sedan huset byggdes (ca 1920) och nu undrar jag om jag värkligen måste riva alla väggar runt murstocken och bygga om hela huset för att kunna elda i vedspisen ..?
och på senare tid har man byggt in murstocken genom att lagt en bräda vågrätt sedan en bräda lodrätt och gipsat ...så jag antar att jag måste ta bort det.?
tacksam för svar och olika regler man ska tänka på ?
och nu har jag läst lite att det måste vara minst 10 cm mellan murstocken och brännbart material men när jag har tagit fram min murstock så är det ju trä mot murstocken som det har varit sedan huset byggdes (ca 1920) och nu undrar jag om jag värkligen måste riva alla väggar runt murstocken och bygga om hela huset för att kunna elda i vedspisen ..?
och på senare tid har man byggt in murstocken genom att lagt en bräda vågrätt sedan en bräda lodrätt och gipsat ...så jag antar att jag måste ta bort det.?
tacksam för svar och olika regler man ska tänka på ?
Hej !
Det enklast är förstås att ringa sotaren, han vet vad som gäller.
10cm till brännbart gäller säkert, men som du säger, bjälklaget i gamla hus ligger
ju mot/inbyggt delvis i murstocken.
Vi fick slå på 10cm gullfiber i samband med cellulosa-isolering av kallvinden, men
det beror på att cellulosan inte anses vara obrännbar, den är bara behandlad
med borsalt för att hindra spridning av glödbrand.
Vi skulle in med kamin/kakelugn och då måste man slå 10cm gullfiber/stenull runt murstocken mot cellulosan.
Men resten av rummens hörn-delar av bjälklaget ligger emot murstocken.
Jag skulle slå en pling till sotarn, det kostar inget
Lycka till
Det enklast är förstås att ringa sotaren, han vet vad som gäller.
10cm till brännbart gäller säkert, men som du säger, bjälklaget i gamla hus ligger
ju mot/inbyggt delvis i murstocken.
Vi fick slå på 10cm gullfiber i samband med cellulosa-isolering av kallvinden, men
det beror på att cellulosan inte anses vara obrännbar, den är bara behandlad
med borsalt för att hindra spridning av glödbrand.
Vi skulle in med kamin/kakelugn och då måste man slå 10cm gullfiber/stenull runt murstocken mot cellulosan.
Men resten av rummens hörn-delar av bjälklaget ligger emot murstocken.
Jag skulle slå en pling till sotarn, det kostar inget
Lycka till
Jag har ungefär samma problem, jag ska slå upp mellanväggar mot murstocken, inga problem, bara att använda plåtreglar, men sen när väggbeklädnaden ska på så vill jag ju ha osb & gips, men hur gör man med dom 10 cm närmast murstocken? osb:n é ju 11mm tjock & gipset 13, så det går ju inte att bara ersätta innersta biten med gips! eller? 2 mm skilnad kanske inte gör nått?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Kolla med sotaren, men jag har för mig att det finns ett avstånd till rök kanalen som gäller. Så om det ex. sticker ut en krans av tegel som bjälklaget vilar på så skulle det vara OK.
Men själva teglet i murstocken måste ju räknas in på avståndet på något sätt.
Säg att själva murstocken är 30cm, då kan det ju inte vara någon fara. Själv har jag träreglar direkt på murstocken och sotarn sa ingen om de när han godkände min nya kamin i en kanal som inte använts för eldning tidigare.
Säg att själva murstocken är 30cm, då kan det ju inte vara någon fara. Själv har jag träreglar direkt på murstocken och sotarn sa ingen om de när han godkände min nya kamin i en kanal som inte använts för eldning tidigare.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jo det var det jag menade med avstånd till rökgången. Men hur mycket tegel det måste vara vet jag inte.
Det finns modulskorstenar idag som enligt tillverkaren är godkänd att bygga in med trä emot, men därmed är det inte sagt att den är godkänd av brandmyndigheterna i just din kommun. Kolla alltid upp din kommuns regler.
Ok, tack så mycket för alla svar, min murstock é ju från 1920 talet & bjälklaget ligger ju redan mot, så det borde ju inte va nåra problem, men dock så é det bara ett lager tegel runt om d.v.s. 10 cm tegel + 1-2 cm puts
Klicka här för att svara