9 222 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Fuska med luftspalten
Jag håller på med ett utbygge av befintligt hus och har svårt att få den ena väggen att gå ihop på ett snyggt sätt med den gamla väggen. Detta skulle lösa sig om jag hoppar över luftspalten mellan vindpapp och panelen.
Väggarna är uppbyggda enligt följande innifrån och ut:
Gips, spånskiva, byggfolie, 45 mm isolering, 145 mm isolering, vindpapp, (ev luftspalt), panel
Frågan är hur viktig luftspalten är, kan man med berått mod hoppa över den och hålla lite koll på väggen, eller är det oerhört viktigt att den finns där ?
Väggarna är uppbyggda enligt följande innifrån och ut:
Gips, spånskiva, byggfolie, 45 mm isolering, 145 mm isolering, vindpapp, (ev luftspalt), panel
Frågan är hur viktig luftspalten är, kan man med berått mod hoppa över den och hålla lite koll på väggen, eller är det oerhört viktigt att den finns där ?
Jag tycker du skall försöka beskriva hur ditt problem att få ihop väggen ser ut, så kanske du här på forumet kan få hjälp att behålla luftspalten, och lösa väggproblemet. (eller har du redan "byggt bort dig"?)
De av mina väggar som inte har någon luftspalt kommer jag efterhand att förse med luftspalt vid tillfälle. Det är svårare för panelen att torka ordentligt om den inte är luftad på baksidan, det är ett obestridligt fakta. Träpanel mår bättre ju snabbare den kan torka ut efter att ha varit fuktig. Det är också fakta. Sedan finns det säkert 1000 småfaktorer som påverkar hur illa det är i ditt fall.
Helt klart är det bäst om du kan hitta en lösning på väggproblemet, tycker jag.
De av mina väggar som inte har någon luftspalt kommer jag efterhand att förse med luftspalt vid tillfälle. Det är svårare för panelen att torka ordentligt om den inte är luftad på baksidan, det är ett obestridligt fakta. Träpanel mår bättre ju snabbare den kan torka ut efter att ha varit fuktig. Det är också fakta. Sedan finns det säkert 1000 småfaktorer som påverkar hur illa det är i ditt fall.
Helt klart är det bäst om du kan hitta en lösning på väggproblemet, tycker jag.
Mitt problem är att jag vill ha både ytterväggen och innerväggen i samma nivå för att det skall se snyggt ut. Det är alltså en förlängning av en befintlig vägg. Det innebär ju att den nya väggen måste vara lika tjock som den gamla och detta är omöjligt med den mängd isolering som jag har valt om jag har luftspalten, dvs den blir 1 cm för tjock om jag har luftspalt.
Vad som är positivt är att jag har stort taköverhäng så att det kommer att vara ytterst sällsynt att det regnar på väggen.
Vad som är positivt är att jag har stort taköverhäng så att det kommer att vara ytterst sällsynt att det regnar på väggen.
Kan tillägga att jag fick liknade "problem" med mitt tillbygge. Jag upptäckte under bygget att gamla delen så var det 8 mm plyfa + 10 mm gips i ytterväggarna. Nya delen var planerad med 12 mm plyfa + 13 mm gips.
.
Jag rev bort gipset på den gamla vägen i det rum som berördes. Klädde 8 mm plyfan med 3,2 mm masonit och gipsade sedan om hela väggen.
.
Jag rev bort gipset på den gamla vägen i det rum som berördes. Klädde 8 mm plyfan med 3,2 mm masonit och gipsade sedan om hela väggen.
Det är en bra idé, jag har tänkt i samma banor, tyvärr är det redan uppreglat så att det stämmer på insidan, det är på utsidan det inte kommer att stämma. Om jag hade upptäckt problemet tidigare så hade det funkat utmärkt att göra så.Linnex skrev:
Jag har funderat på att lägga bara 35 mm isolering på utsidan, men då får jag väl förmodligen skala av en cm på skivorna eftersom det knappast finns 35 mm isolering.
Tusen Tack för hjälpen, frågan är hur viktig luftspalten är, skall jag lägga ner arbetet att riva ner 45x45-reglarna och sätta upp 35-reglar och isolera tunnare för att få plats med luftspalten eller kan man hoppa över den med gott samvete ?Faidros skrev:
Resten av huset har ingen luftspalt och jag har aldrig haft problem med de väggarna, men man vill ju helst göra det rätt.
Jag skulle nog gissa på att den gamla brädforingen kommer i vilket fall som helst ge upp före den nya. Så är det inte för stort du bygger till så gör nu vad som känns bäst och när det är dax att brädfora om så görs det då enligt de rön som finns då både på gamla delen och den nya.
Och för den delen så är min kåk byggd på precis samma sätt. Brädforing utan spalt direkt på asfaltsbord. Huset är 27 år nu och fasaden ser ut att kunna hålla måååånga år till och norrsidan ser fortfarande helt nytt ut.
Dock är det sämre på garaget och där blir det nog till att byta öst och södersidan om några år.
Och för den delen så är min kåk byggd på precis samma sätt. Brädforing utan spalt direkt på asfaltsbord. Huset är 27 år nu och fasaden ser ut att kunna hålla måååånga år till och norrsidan ser fortfarande helt nytt ut.
Dock är det sämre på garaget och där blir det nog till att byta öst och södersidan om några år.
Tack för era synpunkter, jag kommer nog att göra som du skriver Linnex att jag bygger även utbygget utan luftspalt på den sidan där den gamla väggen fortsätter, men övriga väggar med luftspalt. Skulle jag vara tvungen att byta brädfodringen (inga tecken på det ännu) så fixar jag till även utbygget då.
En liten reflektion bara, om nu luftspalten är så viktig för fasadens välbefinnande så borde ju norrsidan lida mest av att inte ha någon luftspalt eftersom fasaden borde ha svårare att torka upp där än på södersidan.
En liten reflektion bara, om nu luftspalten är så viktig för fasadens välbefinnande så borde ju norrsidan lida mest av att inte ha någon luftspalt eftersom fasaden borde ha svårare att torka upp där än på södersidan.
Många av de regler och rekommendationer som finns är generella, samt utgår från olika riskscenarior och idag kända fakta. Det innebär att man många gånger kan lösa en konstruktion både enklare och billigare om man är medveten om risker/konsekvenser och förutsättningar för det man själv ska bygga.
Om du ser tillbaka 50-60år och de olika rekommendationer som förekommit under tiden fram tills idag så har det visat sig att många varit helt förkastliga. Vi kommer om 5-10-20år kunna se att viss byggteknik/material av det som finns idag enligt rekommendation varit fel och det som inte följt rekommendation/regler kanske fortfarande fungerar.
Så ditt resonemang är helt rätt utifrån att du är medveten om vad du gör.
Om du ser tillbaka 50-60år och de olika rekommendationer som förekommit under tiden fram tills idag så har det visat sig att många varit helt förkastliga. Vi kommer om 5-10-20år kunna se att viss byggteknik/material av det som finns idag enligt rekommendation varit fel och det som inte följt rekommendation/regler kanske fortfarande fungerar.
Så ditt resonemang är helt rätt utifrån att du är medveten om vad du gör.
Klicka här för att svara