Ska spruta ekofiber på vinden och ska därför bygga en brygga så man kan ta sig in och kolla efter fukt osv.

Takstolarnas spännvidd på rätt höjd är 270cm och de ligger på cc 75cm.
Hade tänkt att fästa en regel i takstolen och sedan lägga vanlig råspånt(drygt 20mm) som golv.

Hur kraftiga reglar är lämpligt med den spännvidden? Det är ej till förvaring utan bara för att kunna komma upp och inspektera.

Skulle tippa att det håller med vanlig 22 golvspån utan stöd av reglar om du skarvar på takstolarna. Annars kan du ta tex 125X38 och spika liggande som gång och skippa råsponten

Jag har använt 90x45-reglar och de är tillräckligt stabila. Har du dessutom bara 75 mellan takstolarna så blir det ju ännu stabilare. Jag har också 22mm råspont, men det hade gått snabbare att lägga golvspån. Det beror på hur lätt det är att komma till. Det kan vara bökigt att lyfta golvspånskivor uppför en vindstrappa.
Bygga någonting direkt på takstolarna är väl inte intressant, du ska väl upp en halvmeter från "golvet"(alltså taket).

Nej, inte direkt på takstolen, de blir 60cm upp från botten av takstolen, det är ju därför som jag måste regla upp. Få kanske prova en 90x45 och se om det funkar.

Nu blev det lite OT men ByggaNytt, vad är det för vindsavledare du har? Den som skymtar på första bilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.