3 792 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Foder
Finns det ngt bra tips på hur man sågar utvändigt foder till en dörröppning som vätter mot putsade lecaväggar?
Sidan mot dörrkarmen blir ju rak, men mot putsen "diffar" det ngn centimeter på olika ställen.
Provade att mäta var tionde centimeter, märkte sedan ut måtten på fodret (22x95) och använde till sist sticksåg. Resultatet blev dock inte bra.
Kan man på ngt sätt göra en mall för att få något sånär mjuka kurvor mot de ojämna sidorna?
Vet inte om det blir så snyggt att foga såpass mycket mellan foder och puts.
Och vem vet om det fäster ordentligt.
Sidan mot dörrkarmen blir ju rak, men mot putsen "diffar" det ngn centimeter på olika ställen.
Provade att mäta var tionde centimeter, märkte sedan ut måtten på fodret (22x95) och använde till sist sticksåg. Resultatet blev dock inte bra.
Kan man på ngt sätt göra en mall för att få något sånär mjuka kurvor mot de ojämna sidorna?
Vet inte om det blir så snyggt att foga såpass mycket mellan foder och puts.
Och vem vet om det fäster ordentligt.
Om du håller fodret där det ska sitta, i lod, men så att det är förskjutet en bit in på karmen, då kan du sedan använda en penna och en kloss av lämplig tjocklek för att följa den putsade väggen. Du ritar alltså av väggens profil exakt på fodret, genom att släpa pennan och klossen mot väggen. Det gäller förstås att klossen är precis lagom tjock (och/eller att fodret är lagom mycket skjutet in på karmen) för att måttet ska bli rätt. Man kan också använda en tumstock som man nyper fast pennan mot, men det kan vara lite knepigare att få den att hålla sig på rätt plats hela vägen.
Hoppas du förstår hur jag menar, det var inte helt lätt att förklara i text.
Tack! Precis vad jag behövde.jon_h skrev:Om du håller fodret där det ska sitta, i lod, men så att det är förskjutet en bit in på karmen, då kan du sedan använda en penna och en kloss av lämplig tjocklek för att följa den putsade väggen. Du ritar alltså av väggens profil exakt på fodret, genom att släpa pennan och klossen mot väggen. Det gäller förstås att klossen är precis lagom tjock (och/eller att fodret är lagom mycket skjutet in på karmen) för att måttet ska bli rätt. Man kan också använda en tumstock som man nyper fast pennan mot, men det kan vara lite knepigare att få den att hålla sig på rätt plats hela vägen.
I princip måste det lättaste bli om jag till exempel har en 21*44 list som jag sätter på två olika ställen mot väggen på ett sådant sätt att om jag sätter fodret mot dessa två listbitar så sitter fodret lodrätt och stadigt. Om jag nu kapara til en liten bit av en 21*44 list, säg två centimeter, och håller pennan mot dess kanta och för längs väggen, så kommer pennan att vara listens 21 millimeter ut, samtidigt som fodret är samma 21 millimeter ut, och jag ritar väggens kontur på fodret.
Har du rekommendationer på klossens mått (för smalt så är den inte rak, för hög så blir den instabil)
--- Mats ---
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara på annat sätt.. Men tänk dig att Du förskjuter fodret till exempel 20 mm längre in mot dörrens mitt än vad det egentligen ska sitta, och kanske tillfälligt fäster det med att par dyckert. Sedan tar du en träbit, 20 mm bred, och släpar den tillsammans med en penna (som du håller så att den rita på fodret) längs med den putsade ytan. Då kommer en linje ritas på fodret, och denna linje kommer följa den putsade ytans kontur. Är du noggrann så kan du sedan såga precis efter linjen och fodret kommer sitta som gjutet när du sätter det på plats.Mikke skrev:
Om du förskjuter fodret lika mycket som det är brett så kan du använda en spillbit från samma bit foder som distanskloss.
Mats: Det skulle inte riktigt funka som du tänkt, för det är ju inte säkert att fodret är förskjutet just 21 mm ut från sin slutliga plats, bara för att klossarna är 21 mm. Det okapade fodret kan ju vara mycket bredare än vad det slutligen ska bli, det där fungerar bara om fodret redan är precis så brett som det ska vara..
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jo det är riktigt jon_h, det är inte lätt att förklara.....................men varför i hela fridens... blir det så här.
Hade det inte varit enklare, att från början, den som putsar, tar och näster upp ett par lister där fodret kommer att hamna, och putsar fram till dessa. Då får man ett foder som är rakt, liksom dörrkarmen, får man förutsätta.
Hade det inte varit enklare, att från början, den som putsar, tar och näster upp ett par lister där fodret kommer att hamna, och putsar fram till dessa. Då får man ett foder som är rakt, liksom dörrkarmen, får man förutsätta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden