Hej!
Jag har fått en ritning av husleverantören för att förbereda hålet för trappan (avväxlingen av mellanbjälklaget),
tyvärr har de semesterstängt i 4 veckor nu så jag hoppas få några svar på ritningen i forumet istället!
A: Extra 45x220 skall gå mellan bärande väggar (2st limträbalkar i det här fallet), Skall de två nya
märkta med A fästas även i bjälken bredvid som den skall förstärka? Skall den även spikas fast i underliggande limnträbalk
eller bättre fästa enbart i balken bredvid?
B: Vad för nytta gör dessa 4st (liggande) 45x220 när de fäst i underliggande bälke utanför stödbenen? Det skall vara
likadant på motsvarande sida som är typ 5m bortanför hålet, vad förstärker de? Känner inte igen den konstruktionen,
eller missuppfattar jag bilden totalt?
C: Är befintlig limträbalk
D: Är två nya 45x220 längst med hålet, på högra sidan är det specat hur den skall fästat med balksko men
vad göra på vänstra sidan?
E: Är det kortlingar som skall också sättas fast mellan befintliga balkar eller ser man enbart limträbalken som är under?
I så fall skulle väl E kunna fästas med vinkeljärn på de befintliga balkarna på båda sidor? Detta förutsätter att
E inte är kortlingar?
Detta kanske är super självklart men jag måste erkänna att jag är inte med i matchen riktigt ;-)
Jag har fått en ritning av husleverantören för att förbereda hålet för trappan (avväxlingen av mellanbjälklaget),
tyvärr har de semesterstängt i 4 veckor nu så jag hoppas få några svar på ritningen i forumet istället!
A: Extra 45x220 skall gå mellan bärande väggar (2st limträbalkar i det här fallet), Skall de två nya
märkta med A fästas även i bjälken bredvid som den skall förstärka? Skall den även spikas fast i underliggande limnträbalk
B: Vad för nytta gör dessa 4st (liggande) 45x220 när de fäst i underliggande bälke utanför stödbenen? Det skall vara
likadant på motsvarande sida som är typ 5m bortanför hålet, vad förstärker de? Känner inte igen den konstruktionen,
D: Är två nya 45x220 längst med hålet, på högra sidan är det specat hur den skall fästat med balksko men
E: Är det kortlingar som skall också sättas fast mellan befintliga balkar eller ser man enbart limträbalken som är under?
I så fall skulle väl E kunna fästas med vinkeljärn på de befintliga balkarna på båda sidor? Detta förutsätter att
E inte är kortlingar?
Detta kanske är super självklart men jag måste erkänna att jag är inte med i matchen riktigt ;-)
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Lite svårt att se på ritningen, det går ju inte att läsa text/siffror men jag kan ju spåna lite ändå!
nihtila skrev:A: Extra 45x220 skall gå mellan bärande väggar (2st limträbalkar i det här fallet), Skall de två nya
Jag skulle limskruva fast den "nya" bjälken i den befintliga, fäst sen båda men några spik/fästvinkel i limträbalken.
Jag ser inte heller vad det är, altan/balkong eller? Det har dock ingenting med själva trapphålet att göra.
Där kommer den ju att vila direkt på limträbalken så fäst med några vinkeljärn/genomgående spik/skruv bara.
E inte är kortlingar?
Det är enbart limträbalken som syns och inga kortlingar.
Tack för svaren!!ByggaNytt skrev:B: Vad för nytta gör dessa 4st (liggande) 45x220 när de fäst i underliggande bälke utanför stödbenen? Det skall vara
Jag ser inte heller vad det är, altan/balkong eller? Det har dock ingenting med själva trapphålet att göra.
Hela ritningen är vindsvåningen i fågelperspektiv, inga balkong/altaner.
Det ser ut som om man har lagt ned 4st 45x220 på bjälkarna utanför stödbenen (kattvinden). Det är just över de bjälkarna som motsvarar trapphålet. Precis som de skall förstärka de bjälkarna som kapas av...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden