Hej,
jag undrar om någon av er som läser i detta forum har använt byggplywood (BP) innanför gipsskivor på innerväggar? Hade egentligen tänkt använda OSB skivor, men kommer att få loss en hel del 10mm BP när jag så småningom lägger riktigt golv på mellanbjälklaget där de ligger nu. Det jag mest är orolig över är rörelser i BP beroende på fukt och temperatur. Men de kanske inte orsakar större problem än vad OSB gör? Jag kan tänka mig att man bör ha en springa på ett par tre millimeter vid uppsättning. Kanske t.o.m. en skvätt trälim mot reglarna? Är det någon som gjort liknande?????

Tacksam för snabbt svar

plyfa blir bra.

Plyfan rör sig dessutom mindre än OSB, mig veterligen.

Har för mig att det där med 3mm glipa mellan skivorna skall man bara ha med OSB (de tillverkas 3mm under standardmåttet av den anledningen), med plyfa bör du nog inte ha det, risken är att du efter 6-7 skivor annars "halkar" av från regeln du skall fästa i.

hempularen skrev:
Har för mig att det där med 3mm glipa mellan skivorna skall man bara ha med OSB (de tillverkas 3mm under standardmåttet av den anledningen), med plyfa bör du nog inte ha det, risken är att du efter 6-7 skivor annars "halkar" av från regeln du skall fästa i.
Det visste jag inte att OSB är 3 mm under standard.... Tack för upplysningen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.