Alla konstruktörer jag pratat med har bett mig återkomma i oktober så jag testar här istället :)

Jag vill riva en fd yttervägg som 3st takbjälkar vilar på och ersätta den med en HEA-järnbalk, frågan är bara vilken dimension balken ska ha?

Förutsättningar: 1-planshus med källare med stomme i trä och putsfasad byggt -45 och tillbyggt -55. 100 kvm.

Snözon 2(sthlm)
Betongpannor på taket
Ca. 30 grader taklutning
Spännvidden är ca. 5,30 m och balken kommer stöttas upp av en limträpelare 115 x 115mm i varje ände.

Vid beräkning via Moelven blev svaret limträbalk 115x495 mm vilket bygger på tok för mkt på höjden så frågan är räcker en HEA-180 eller är det HEA-200 som gäller?

Husritningen bifogad illustrerar med streckade linjer vart väggen ska rivas och balken ska sitta, i relation gamla och nya delen av huset.

Tacksam för svar!

• DSC00029.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för svaren, sökfunktionen är ju inte speciellt vass så länkarna var välkomna.
Med andra ord , enligt tabellen blir det en HEA-200. Om jag förstår det rätt behöver man inte brandskydda balken om den användas i villa. Någon som har koll på det kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.