3 940 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Gipsa dörrhål....
I en ny mellanvägg förberedde jag för att montera en dörr. Väggen är reglad med 45x70 och sedan sitter det OSB och gips. Skivorna sitter kant i kant med reglarna i dörrhålet.
Nu har vi bestämt att vi inte monterar en dörr och hålet ska täppas för.
Om jag bara reglar upp i hålet, monterar skivor etc och spacklar + limmar pappersremsa i skarven mellan gipsskivorna, kommer då detta att hålla eller blir det sprickor?
Det går ju att ta ur lite ur redan monterade gipsskivor så att skivan som täcker dörrhålet ligger omlott och fästs också i väggens osb. Är detta värt besväret eller kanske nödvändigt för att slippa sprickor i väggen? Väggen ska målas, ej tapetseras.
Nu har vi bestämt att vi inte monterar en dörr och hålet ska täppas för.
Om jag bara reglar upp i hålet, monterar skivor etc och spacklar + limmar pappersremsa i skarven mellan gipsskivorna, kommer då detta att hålla eller blir det sprickor?
Det går ju att ta ur lite ur redan monterade gipsskivor så att skivan som täcker dörrhålet ligger omlott och fästs också i väggens osb. Är detta värt besväret eller kanske nödvändigt för att slippa sprickor i väggen? Väggen ska målas, ej tapetseras.
Ja just det, det räknar jag också med att göra där jag inte redan har en fasad kant. Annars blir det ju gärna en liten bula på väggen....NiclasR skrev:
Eftersom du har OSB under så är det ju enkelt att få det överlappande.
Det är pyssel med att få ytorna i jämnhöjd så att det inte syns i vissa belysningar, överlappande skivor underlättar enormt här.
/Kent
Det är pyssel med att få ytorna i jämnhöjd så att det inte syns i vissa belysningar, överlappande skivor underlättar enormt här.
/Kent
Klicka här för att svara