Hej, vi står inför att dra lite kompletterade el i huset, som har putsade innerväggar utanpå leca. Jag ser helst att slangen läggs strax innanför ytskiktet i innerväggarna varför jag behöver fräsa spår till denna.

Finns det något annat sätt / verktyg att göra detta annat än att skära spåren med vinkelslipen och sedan knacka dom rena för hand ? Om möjligt vill jag gärna slippa damm i hela huset, men vet inte om det är möjligt.

Jag lånade en spårfräs av elektrikern (som en vinkelslip med dubbla ställbar klingor ) som funkade kanon, och där det fanns anslutning för byggdammsugarn.
Köra utan dammsugare tycker jag skitar ned utav bara h-e och skapar en massa onödigt städjobb :)

Hyr en maskin och dammsugare från närmaste hyrfirma. Bör väl max kosta 500kr/dygn totalt och det underlättar säkert massor om det är mycke som skall fräsas

Kanon, tackar för tipsen. Spårfräs med anslutning till dammsugare får det bli !

Det finns även en annan spårmaskin som elektriker använder vid fräsning i Leca/ytong. Den har en sneställd liten "fräs" och den dammar inte fullt så mycket som spårfräsen gör. Dessutom tar den bort allt material på en gång, inget efterarbete mao.

K
Jag kan definitivt rekommendera ITW Spit F40. Den funkar som peter.holm nämner ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.