Hejsan!
Börjar bli lite irriterande då man på morgonkvisten försöker smyga sig iväg utan att väcka familjen till ingen nytta. Så fort man tagit några steg i trappan så knirrar det, och sedan när man stänger dörren för att lämna huset hör man hur sin son börjat vakna till liv på ovanvåningen...

Finns det några bra tips och knep på hur man löser detta? (utan att köpa en ny trappa)

Någon jag pratade med sade att man kunde spika trappstegen underifrån med små spik så skulle detta försvinna. Min fråga på detta är då följande?

Håller detta i längden?

Mvh Eklundh

Det som knarrar är ofta planstegens infästning i vangstyckena. Om du har sättsteg i trappen, kan knarret även komma från sättstegets glidning i det spår som sättsteget är infäst i.

Knarrning i infästningen i vangstycket kommer sig av att plansteget böjer sig vid belastning, och blir "kortare". Plansteget kommer då att behöva glida i vangstyckets infästning. För att förstå exakt hur knarret uppstår, behöver man resonera lite kring materialets elastiska deformation och det faktum att friktionskoefficienten är högre vid glidhastigheten 0 än vid glidhastigheten >0. Jag går inte djupare i teorin än så här.

För att ta bort knarrningen, kommer man alltså att behöva minska beloppet av glidvägen eller ändra på friktionsförhållandena.

Polytetrafluoreten, PTFE (Teflon) har den ovanliga egenskapen att friktionskoefficienten är lägre vid stillastående än vid glidning, vid kontakt med de flesta material. Om du kan få in tunna teflonremsor i planstegets upplägg mot vangstycket, kommer knarrningen därifrån sannolikt att försvinna.

En annan lämplig metod är att minska glidningen genom att minska nedböjningen av plansteget. Det kan ske med förstäkning av planstegets böjmotstånd medelst montering av balk under plansteget, eller om du har sättsteg, genom bryggning mot närliggande plansteg. Jag skulle nog skruvlimma eller använda Dominon.

Hejsan!
Ville bara tacka för ditt svar.
Har inte varit inne på ett tag nu eftersom min son just genomgått en operation.

Tack än en gång.
Mvh Eklundh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.