Byggahus.se

Kvalitetsfråga

1k läst  4 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som säkert kan uttala sig om kvalitetsskillnaden på material? Är cheapys/byggmax material sämre än ex. beijer eller de andra stora?

Sitter och fantiserar om en utbyggnad och räknar, men om kvaliteten är sämre vill man ju hellre betala mer för bra material...

Någon som har någon uppfattning?

2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Kort svar men jag vägrar oftast använda virke och gips från diverse lågpriskedjor

/Kent

3. m97marro
    Medlem Nivå 2
    Det finns många olika kvalitetsnivåer och "sorteringar" på byggmaterial. Vill man ha riktigt bra virke billigt köper man det direkt från sågen där alla byggmarknader handlar sina varor. Skadar inte heller att sätta sig in vad kärnvirkesplaceringen i reglar/plank/bräder gör för skillnader samt vad olika träslag är lämpade för. Ska man köpa skivmaterial etc. får man sätta sig in i de materialstandarder som finns eller gå och tjuvkika/fråga på de dyra "proffsställena" och se om man hittar samma standard på de billiga ställena. Lite bedrägligt beteende kanske men det är den smarte som sparar pengar. De billiga ställena kan säkert berätta vad det är för sortering och varför de är billiga om de är ärliga och inte enbart utbildade som kassabiträden.

4. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Något som fått mig att betala mer genom att handla virke på exempelvis Beijer är att jag slipper plocka, pocka och åter plocka i ett plockepinn av mer eller mindre dåligt virke för att hitta det som är bra. Jag handlade isolering, gips och massa annat på Bauhaus i Norrköping för ett tag sedan. Skulle plocka på en hel del 45x45 men gav upp ganska snart. Dels var det inte städat efter att folk varit där och lagt virket huller om buller, och dels så tog det en evig tid att få ihop 10 reglar som var hyfsade. Mycket var vridet och hade stora urslag, sprickor eller var i princip ytved med bark. Det som fick mig att totalt ge upp var när jag kom åt en i mitt tycke vettig packe reglar som ingen hade rört runt i men som visade sig vara pisseblöt och genomfuktig. Sparade en del pengar på isolering och gips men betalade gladeligen detta för att Beijer i Västervik skulle leverera ordentligt virke fram till bryggan.

5. S
    Medlem Nivå 5
    Ska du bygga mycket på kort tid rekommenderar jag att beställa alltihopet från en välrenommerad leverantör.

Du kan absolut hitta samma grejer på byggmax som på tex beijer.

Mitt första bygge handflade jag på byggmax och körde hem allt på släp (vet inte hur många veckor jag la på plock och transport)
    Mitt andra bygge räknade jag som sjutton på och beställde hem allt från beijer i tre omgångar. Stor fördel med lastbil med lång krans som ställer travarna precis där man vill ha dem. Det som var fel kom de och hämtade och skickade nytt utan tjafs.

Priset om du köper lite volym blev i stort sett det samma på beijer som på byggmax typ 5 % mer.
    Plåt, spik, skruv, beslag, plyfa har jag dock köpt på byggmax.

Har du nära till www.optimera.se är de klart intressanta, köpte mitt tegel, taksteg till riktigt bra pris. Hade de legat närmre hade jag köpt kanske allt där men jag vill gärna kunna åka förbi på vägen hem från jobbet.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka