Mikael_L
Fotografen skrev:
Alla som sett en funktig och svullen spånskiva håller nog med på det.
Nu tror jag att tätskiktet inte släpper igenom så mycket att spånskivan där bakom kommer att se ut som den du tänker på. Och blir det så mycket fukt så har man nog mycket värre problem än bara spånskivan.... :D

Jag antar, dock utan att veta, att råspont börjar mögla vid samma rH som spån, det är det som jag finner ologiskt.

Lite läckage finns ju trots allt GENOM tätskitet då detta ej är helt tätt. Denna fukten är det vi talar om antar jag? Klarar spånskivan denna eller ej är väl det intressanta.

Får man STORT läckage måste ju allt rivas oavsett konstruktion antar jag.

Spånten min (60mm) tålde då inte fukt så bra iaf, den var röten till 100% bitvis ;)

Men det känns ju lite märkligt att det inte skall vara ok med spånskiva som andra lager i vägg men samtidigt vara ok i golvet!
Nu blir det väl till att sätta dubbla DryCo vid duschen och badkaret, så kan väl ingen säga något, tur att de inte är allför dyra...

Spånet klarar det lilla fuktvandring som sker genom tätskikten, tveklöst. Det är snarare risken för läckage vid taskigt tätade håltagningar som BKR oroar sig för. Dessa har man aldrig i golv, antar att det är därför spånskiva i golv tillåts. Plus att det inte finns några rimliga alternativ till golvspån.

Om man har cementbaserade skivor som ytterskivor typ Masterboard är det då ok att ha OSB som innerskivor??

Har du inte läst tråden? Nej, det är inte tillåtet enligt BBV.

Hur är det med plywood? Får man ha det bakom yttersta skivan istället för råspont nu för tiden?

Nej, inga träbaserade skivor, bara massivt trä.

ACME skrev:
Spånet bakom blir aldrig ok med nuvarande regler, oavsett vilken skiva du skruvar utanpå.
Det var väl själva f....... Det var inte vad man sa i VVS-butiken när jag byggde badrum. "spån bakom gipsen blir ju perfekt, då har du ju nåt att skruva i"

Detta var ju visserligen innan nya reglerna trädde i kraft.

Däremot har bkr bäddat för tolkningar eller? Det är lite tvetydigt.

BBV 07:1
5. UNDERLAG
5.1 Generella krav
Vägg- och golvunderlag som avses utgöra
underlag för montering av keramiska plattor i
våtutrymmen skall i första hand vara av icke
fuktkänslig karaktär d.v.s. ha formstabilitet
efter nedfuktning. Om så inte är fallet skall
underlaget bytas ut till, eller kompletteras
med, icke fuktkänsligt material.

vidare står det dock...

5.7.1 Väggar
Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska
väggbeklädnader.

I PER 99:1 används begreppen "väggbeklädnad" och "underlag för keramik" och hur tolkar man det? Spånet innanför gipsen är ju inte det direkta underlaget för keramiken.

Sen har vi gamla trådar där spån verkar funka utmärkt under gipsen. Men det kanske var OK tidigare
http://forum.byggahus.se/badrum/75222-redan-fragor.html

Att gips inte är tillåtet numera vet jag. Tycker dock att branchreglerna är lite luddiga och text som direkt förklarar att spån bakom en "vattentät" skiva inte är tillåtet, det hittar jag inte. Eller att råspånt skulle vara tillåtet för den delen.

Ja, det är smula luddigt. Men "träbaserade skivor skall inte användas i keramiska
väggbeklädnader" är det ju som gäller, och det betyder alltså inte bara den yttersta skivan, utan det gäller allting på våtrumssidan om reglarna. Att råspont är tillåtet står inte, men det står inte att det inte är det. Det vore knepigt om man förbjöd trä i en väggkonstruktion, det skulle vara svårt att bygga badrum i de flesta hus då.

Att bygghandeln inte ger ett korrekt svar förvånar mig inte, men i det här fallet är det väl inte så konstigt om du frågade innan de nya reglerna kom.

Är det skillnad på ytterväggar rent praktiskt om spånskivan sitter utanför plasten?
Jag menar med detta att jag har cementbaserad skiva längst in, sedan plast, spån, isolering, vindduk och sist panel

Praktiskt ja, regelmässigt nej. Och genomföringarna är fortfarande en riskpunkt. Alltså, spånet fungerar lika bra bakom plasten som om det inte skulle finnas någon plast alls. Men den skulle inte fungera mellan plast och tätskikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.