Ska flytta mitt avlopp på övervåningen på mitt älvsbyhus
enl ä-hus får man borra max 75mm och förstärka med plyfa
när jag frågande om man kan gå igenom med ett 110 rör över hjärtväggen trodde han att det kanske skulle gå men hade inga beräkningar på det. jag får göra det på egen risk.
balken är en kertobalk som är 260mm hög.
vad tror ni? kanske behöver förstärka med en limträbalk eller flera lager plyfa.

de beräkningar som fanns hjälpte mig inte så mycket men vad jag förstod så får man borra hål som är max hälften av den totala höjden på balken.
någon mer som har nån åsikt eller svar?

är det ingen som har behövt ta hål i en kertobalk ?

thomasd79 skrev:
är det ingen som har behövt ta hål i en kertobalk ?
Den stora frågan är inte om det går att borra hål i den, det står det ju tydligt att man får. Frågan är om man efteråt har styrka och stabilitiet nog kvar i balken. Vad deras formel säger är att med ett hål på 110 millimeter i en 260 balk tappar du 16% av styrkan, och ökar nedböjningen med ungefär samma procent. Går hålets kant närmare än 260 millimeter från bärande underbalk garanterar de ingenting, likaså inte om lasten varierar (utmattningsrisk gissar jag).

Så frågan är hur nära dimenstioneringsgränsen du är från början, För att du skall göra hålet skall balken från början vara överdimensionerad med minst 16% mer än säkerhetsfaktorn, samt närliggande konstruktioner klara en nedböjning med åtföljd ökad snedlastning med samma marginal.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.