Grop skrev:
Tack ByggaNytt. Att göra som du gjort med de stora plattorna, skulle kunna funka. Men jag undrar, var fallet planerat efter vilka plattor du tänkt dig? Jag har ju ett befintligt fall...
Jo, det var grovplanerat så och bilderna var väl egentligen bara lite idéer/inspiration!

jon_h skrev:
Jag har nu snackat med byggkeramikrådet. De är stenhårda på att så fort man har ett tätskikt applicerat på en viss yta så ska det utföras enligt konstens alla regler. Ny brunn, alla förseglingar som de ska vara, och så vidare. Han vägrade svara på om han höll med mig om att det vore riskfritt att behålla den gamla brunnen i ett fall som ditt, vilket jag förstår. Du får helt enkelt välja om du vill göra ett avsteg från reglerna. Jag hade inte gjort det, men jag jobbar ju med detta.

Jag tycker reglerna är ganska glasklara, konstigt att han inte ville uttala sig om det fall när golvet är betong och inget tätskickt finns.

Byggkeramikrådets branschregler för våtrum säger EXAKT detta:

"Reglerna gäller för funktion och applicering
av tätskiktssystem på olika underlag då kakel,
klinker eller mosaik skall utgöra ytskikt på golv
och väggar i våtrum, såsom badrum och
duschrum i privata bostäder eller utrymmen
med motsvarande vattenbelastning.
Reglerna tillämpas även för golv i toaletter
och för golv i tvättstugor samt för golv i
utrymmen med varmvattenberedare (ej våtrum),
där tätskikt dras upp min. 50 mm på
vägg. (BBR 6:5331)
Både nyproduktion och renovering
omfattas av reglerna."

Vilket jag tolkar som att de ENDAST gäller när när ett tätskickt är involverat. I princip finns det inga regler när du inte ha tätskickt, iaf har inte jag hittat några. Så något brunnbyte behöver du alltså inte heller göra. MEN, kolla med försäkringsbolaget först, det är ju ändå deras tolkning som gäller, även om den är fel!!!

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Trådstartaren ska ju ha tätskikt i duschhörnan, och reglerna är glasklara på att då ska brunnen vara av en godkänd typ. Det sade ju även killen på BKR. Ska man inte ha tätskikt runt en brunn finns det ingen anledning att byta den (om den är i bra skick), varken i praktiken eller enligt några regler.

Grop skrev:
Nu hamnade vi ju lite off-topic, men vad gäller för tätskikt på betongplatta? Tvättstugan är en kombinerad tvätt/dusch/bastu med två golvbrunnar.En vid duschen och en vid tvättmaskinen. Totalt ska jag lägga ca 25 m2 klinker. Var lägger jag tätskikten? Räcker det i anslutning till golvbrunnar? Hur är det med väggarna mot dusch? Den ena väggen är murad av hålsten och de andra två består av lättbetong (blå...). Behöver dessa också ha tätskikt?

jon_h: Jag trodde nog vi pratade om brunnen vid tvättmaskinen, där behövs inget täskickt, men vid duchen gör det det.

Huruvida det behövs tätskikt runt brunnen eller inte avgörs av vattenbegjutningen. Om det inte kommer blaskas vatten runt tvättmaskinsbrunnen så håller jag med dig om att man kan skippa tätskiktet där, och då inte byta den.

Japp, håller med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.