Fricke skrev:
Jag är inne på att lägga Gles, plåtar och golvvärmeslang ovanpå golvspånskivan, detta för att kunna sänka framledningstempraturen! Även för att få ett snabbare golv reglermässigt!

Hoppas o tror att det skall funka, kan vi får höra fler referenser !???
Måste ju finnas flera som har det så...
Sen vet jag att det finns de som lägger golvgips ovanpå oxå!
Men det känns lite överarbetat !??
MVH
Tobias.
Exakt så jag håller på att lägga (utan gips). Då kan man dessutom bygga färdigt allt vad väggar heter innan man lägger ut slingorna och riskerar inte spikar på fel ställen.

Jag har lagt limmad och skruvad 22mm golvspån, 21x120 glespanel limmad och skruvad. värmeplåtar och rör, lumppapp och till sist skruvat 25mm furuplankgolv. Stablit är det. :)
Golvvärmerören är matade i skyddsrör mellan koppel och rum.

snickar_lasse skrev:
tjenare !detta är fina golv . 30mm uponor golvskiva o plåtar,som ligger på 22mm spån.

Detta verkar betydligt dyrare än att köra med glespanel och då också onödigt om man inte saknar isolering i bjälklaget.

Johan Gunverth skrev:
Jag har lagt limmad och skruvad 22mm golvspån, 21x120 glespanel limmad och skruvad. värmeplåtar och rör, lumppapp och till sist skruvat 25mm furuplankgolv. Stablit är det. :)
Golvvärmerören är matade i skyddsrör mellan koppel och rum.
Johan, jag vill minnas att du gjöt in slangen i betong ovanpå golvspånet i några rum, även där du skulle ha flytande golv typ parkett? Hur blev det? Det borde bli väldigt bra.

tjenare bygga nytt ! måste bara fråga en sak ?den plast som man ser på bilden ,ligger den underst. vad ligger plåtarna på,är det gips du skruvar sedan, o vad skall du ha uppe på detta?

MathiasS skrev:
Johan, jag vill minnas att du gjöt in slangen i betong ovanpå golvspånet i några rum, även där du skulle ha flytande golv typ parkett? Hur blev det? Det borde bli väldigt bra.
Just det, ja! Samvetet påmindes just om att jag skulle ha rapporterat tillbaka.

Jag har ju limmad+skruvad 22mm golvspån överallt, men där det skall ligga klinker har jag gjutit in slangen i finbetong och sedan lagt klinkern på detta. Finbetongen är mellan 31mm och 37mm beroende på hur tjocka klinkers som har använts. Jag har alltså inte gjutit för något parkettgolv, men det skulle säkert fungera lika bra.
Min konstruktion skilde sig från det normala för att att vi även gjöt in golvvärmeplåtarna. Kolla bilder här:

http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/45986-flytspackla-golvvaerme.html#3

Resultatet blev mycket bra. Golvet är avsevärt snabbare än utan plåtar och man kan känna en skarp gräns i värmeskillnad mellan ytor som har plåt och inte plåt.
Tyvärr var inte gjutningen det lättaste. Luft fastnar under plåten och vill läcka upp längs ryggen efter gjutningen. Det stod och puttrade några timmar innan betongen hade stabiliserat sig. Hade plåtarna varit något perforerade hade det löst problemet. Det var dock inte intressant för Wirsbo efter att vi hade diskuterat resultatet från min gjutning. att tillverka en produktvariant för en marginallösning lönar väl sig inte.
Finbetong har också den stora fördelen av att vara starkare än spackel och kostnaden är runt en tiondel. Kräver dock mer arbete med avjämning.

snickar_lasse skrev:
tjenare bygga nytt ! måste bara fråga en sak ?den plast som man ser på bilden ,ligger den underst. vad ligger plåtarna på,är det gips du skruvar sedan, o vad skall du ha uppe på detta?

Det är bara väggplasten du ser i bilden, på rekommendation av parkettlev. (Kährs) så skall det vara plast under golvet så den tapades sen ihop med golvplatsen.

http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/44207-golvvaerme-pa-oevervaning.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.