Byggahus.se

Balkar av masonite

1. K
    Medlem Nivå 4
    Bl.a. på detta forum nämns i förbifarten I-balkar av masonit då och då. Intressant tycker jag som håller på och planerar ett hus med stora öppna ytor och ryggåstak i en del av huset. På webben, www.swelite.com , finns en massa uppgifter för dimensionering mm, men jag hittar inget om återförsäljare och priser.

Finns det någon som har erfarenhet av swelites produkter och kan på en höft säga hur priserna ligger till?

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Jag kan bara berätta att jag under en period också jagade priser etc på lättbalkar. Jag försökte både med Swelite själva och med några byggvaruhandlare i närheten som stod som återförsäljare. Resultatet av detta blev noll. Jag fick inga svar över huvud taget.

Så om du lyckas bättre får du gärna återkomma. Jag är fortfarande nyfiken.

3. S
    Medlem Nivå 6
    Jag frågade en bygghandlare i våras, och då skulle en 300 mm Masonite R-regel kosta ca 60:-/m.
    Om inte jag minns helt galet. Hur som helst så hade de en prislista som han kollade i.
    Så det finns i alla fall "någon" som säljer grejjerna ;-)

4. A
    Medlem · Nivå 16
    Jo förvisso, någon måste ju sälja dem. Men det kanske inte är tillräckligt lockande om man "bara" ska ha reglar till ett enda hus. Man måste vara inköpare från NCC eller nån för att de ska agera. För det har jag märkt i mina kontakter med bygghandeln:
    1 De tycker inte om att man frågar vad saker kostar
    2 De tycker inte om när man frågar efter saker de inte säljer så ofta

5. L
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag har använt Swelites masonitebalkar till våran utbyggnad på 140 kvm fördelad på 1& 3/4 plan. Vi har använt dessa balkar i bottenbjälklag (plintgrund) H300; mellanbjälklag H220; takåsar (HI400). Fria spännvidden på balkarna i bjälklagen är 3600 mm och längden på takåsarna som stöder på en nockbalk i limträ och yttervägg är ca 4700 mm. Minns ej priset exakt på detta i huvudet men totala priset för dessa inkl balkskor (75 st) , livisolering och ca 75m limträ (dim 90*315; 90*450;115*450) blev runt 65.000 kr inkl leveranser till bill bygget. Fick gratis hjälp med beräkningarna av en hjälpsam konstruktör på Swelite som jag tyvärr inte minns namnet på. Handlade detta via NJ Bäcklund i Umeå, limträet kom från Martinsons i Burträsk. Bygger du i Umeåtrakten kan jag inget annat än rekommendera säljarna på Bäcklunds i Umeå, mycket hjälpsamma, kunniga och trevliga. Ett stort plus med masonitebalkarna som jag ser det är att de är lätta att hantera, kan fås exaktkapade (även i vinkel), formstabila samt att man kan få rejäla höjder som behövs tex vid isolering av ryggåstak utan att behöva sala på virke och dylikt.