Hej

Vi håller på och river halva vårt hus som är byggt på slutet av 60talet och tillbyggt x antal år efter det.

I går rev vi fd vardagsrummet och i taket som isolering låg bla några konstiga vita skivor.
Ser ut ungerfär som frigolitskivor i formen och dom är vita men helt annorlunda konsistens.
Tar man på dom så går dom sönder helt. Det finns heller inga "små bollar" som i frigolit.
Tror inte det är gammal frigolit utan något helt annat.

Någon som vet vad det kan vara? Fundera på giftighetsgrad.

Hej. kan det kanske vara nån modell av asbets skivor.. dom är ju inte så nyttiga o hålla på med.

Chrille_f skrev:
Hej

Vi håller på och river halva vårt hus som är byggt på slutet av 60talet och tillbyggt x antal år efter det.

I går rev vi fd vardagsrummet och i taket som isolering låg bla några konstiga vita skivor.
Ser ut ungerfär som frigolitskivor i formen och dom är vita men helt annorlunda konsistens.
Tar man på dom så går dom sönder helt. Det finns heller inga "små bollar" som i frigolit.
Tror inte det är gammal frigolit utan något helt annat.

Någon som vet vad det kan vara? Fundera på giftighetsgrad.
Det låter som skumisolering som vi har i vårt hus. Det sprutades in i hålrum i väggar och golv nån gång på 60-talet(såvitt jag vet). Har ingen koll på vad det består av dock.

troligtvis skumisolering. många äldre hus med spånfyllning som isolering är ganska vanligt att man tilläggsisolerade med just skum. detta ska va helt ofarligt vad jag har hört.

Skumisolering låter dock som något oformbart. Detta är mer som skivor men som går sönder väldigt lätt när man tar på dom.
Nu är det mesta av det borta i alla fall.

Asbestskivor är även min peng på, efter din beskrivning.

Vi hade mängder med skumisolering i husstommen. Lätt som luft, statiskt som fan, och det blev lätt smuligt och jäkligt när vi rensade bort det. Sen är det ju bevisligen inte direkt någon superisolering eftersom det krympt och spruckit med tiden.

IMG_1429.jpg

Hej

Kan var skumisolering av bilden att döma. Ser också ut som skivor.
Helt omöjligt att handskas med.
Vet inte hur asbets ser ut men det kanske förkommer i olika format.
Skall söka på internet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.