Jag kollar lite på det här med att använda Peva45 i mitt mellanbjälklag och då vill man att jag lägger in en HEA350 som avbärning i mitten.

Ett par frågor runt detta. Denna balk är ju rätt dyr, såg ett pris på 16.6 :- per kilo för HEA340 och den väger ju 105 kg per meter samt att den tydligen bara såldes i 10 meterslängder. Detta gör ett pris på drygt 17.000 + moms vilket känns saftigt för en balk, men det kanske är att räkna med?

Såg också i en tabell att IPE-balken var klart lättare, skulle man kunna ersätta HEA med IPE i ett sådant här bjälklag (samverkansbjälklag på profilplåt)?

Jodå, det ska göras konstruktionsritningar på detta, det är bara jag som spånar lite nu:)

Klart att du kan ta en IPE istället.
Men den blir betydligt högre!
Annars får den inte samma bärförmåga.

Om du ska jämföra i din tabell så ska du välja en IPE som har större tröghetsmoment
(ofta betecknat med I ) än HEA340.
Besparingen i kronor blir nog lite mindre då.

anaitis skrev:
Klart att du kan ta en IPE istället.
Men den blir betydligt högre!
Annars får den inte samma bärförmåga.

Om du ska jämföra i din tabell så ska du välja en IPE som har större tröghetsmoment
(ofta betecknat med I ) än HEA340.
Besparingen i kronor blir nog lite mindre då.
Ok, trodde att de kanske var likvärdiga i bärförmåga men att IPE var "sladdrigare" i sidled:o

Verkar min prisbild på balk rimlig annars?

Jag har inga aktuella prislistor i närheten.
Men den IPE du bör ta är IPE450 som väger ca 25% mindre.

Hej Peter.holm

Jag har själv använt Peva 45 i mitt bjälklag över källardelen och förstärkt en 10 metersvägg utan kontraforer med just HEB balkar.( något tjockare gods än HEA )

Där jag köper i från kan jag beställa exakt längd och dom köper från Tibnor.
Jag tror du kan köpa en mycket prisvärd balk eller e.v använda 2 klenare för samma ändamål, det gjorde jag.
En HEA 24 vart 2 HEB 10 men jag tog 3 för säkerhets skull, byggde mycket mindre på höjden och vart nog också billigare.

Mvh jawen

Jawen, hur gjorde du med ytterkanten på plattan? Har förstått att det är ett bra ställe att läcka ut värme på...

Jag tänkte man kunde ställa en 100 mm EPS längst ut som man gjuter mot, får stöttas under gjutningen förstås. Sedan näta och putsa EPS:en utvändigt, funkar det?.

Jag får ju garage under bjälklaget och det ska räcka med 45 mm isolering under bjälklaget för att förhindra strålningsvärme nedåt, någon åsikt om detta?

95mm isolering under bjälklag bör du nog ha för inte värmen ska jobba nedåt så mycket, det rådet fick jag.
Vad gäller ytterkanten så murade jag 120mm leca längst ut som fasad, sedan 70mm cellplast S100 och sedan ligger det gjutna bjälklaget/Peva 45 100mm in på den murade källarväggen d.v.s 290mm som lecablocken i källaren är.
Det gick inte att få bättre då jag inte ville ha cellplast ända ut, så jag hoppas det blir bra

Men mitt bjälklag skulle bara vara 15cm tjockt och eftersom leca bygger 20cm samt jag hade Alba-balkar som bygger 20cm på stora delar av plattan, så fick jag spika form och undergjuta på en 50mm betongklack på den yta som Pevaplåten skulle ligga an på. ( ett jävla extrajobb), men det var nog mycket bra då trycket från bjälklaget tas upp jämnt av denna K55 betongklack, det hade nog inte känts lika bra att ha 67 ton liggandes direkt på lecan även om det också funkar

MvH jawen

Ja, det känns som om man vill ha ett ordentligt upplag för bjälklaget på Lecan. Helst kanske så man samtidigt gjuter U-spår i Lecan och bjälklaget samtidigt? Så att plåtarna går in på minst halva Lecan iaf.

Så putsa direkt utanpå en EPS-fris är ingen höjdare? Kan man ta något att lägga utanpå EPSen, en tunn Leca eller kanske Minerit?

Har diskuterat det där med många, även om jag egentligen själv vet vad som går eller inte.
Och det blir nog troligen inte bra att putsa på eps/cellplast hur du än gör, det klart bästa är nog att i så fall limma en tunn mineritskiva ( så lång som möjligt ) som du kan tunnputsa, men du kommer nog få skarvar ändå tyvärr då materialen rör sig olika.

Jag kämpade för att lösa så jag fick lättklinker/leca yta i hela bjälklagsvarvet, så hela fasaden på bjälklagsvarvet ser likadant ut utan skarvar.

Mvh Jawen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.