Förra året köpte vi en soutterräng-kåk från -45 med ganska stora mögelproblem i källaren. Det är nu åtgärdat enligt konstens alla regler. Det vi nu har börjat störa oss på är en märklig doft i ett av sovrummen på övre plan. Vi har känt doften sen vi flyttade in men inte tänkt så mycket på det utan koncentrerat oss på att åtgärda källaren.

Doften kommer från golv/väggvinkel i sovrummet som har ett bjälklag av siporex och golv av laminat. Doften är svårdefinierbar, inte mögeldoft tycker vi utan det luktar som dammig, unken betong. Det doftar ganska mycket, det är klart kännbart när man kommer in i rummet.
Är det någon som kan ha en aning om vad detta kan vara?
Jag har läst något om flytspackel med kasein som kan lukta. Kan det vara det som är problemet? Mycket tacksam för svar.

Hej. Ett lite udda svar: Kan ju vara massa byggtekniska problem men...du har inte lagt ut råttgift och det ligger en död mus i väggen? De luktar ca 4 veckor. Bara en tanke...??

Nej, vi har inte lagt ut råttgift. Lukten har funnits där sen vi flyttade in i april -07 så det är nog nåt annat tror jag. Nån mer som har någon idé?

Unken betonglukt tyder på att du har en liten vattenläcka någonstans.
Antingen ett rör (vattenledning, värmeledning) eller utifrån.
Betong luktar nämligen som du beskriver när den är fuktig.

Tror inte man hade golvspackel när ert hus byggdes.

Ok, det var det jag befarade... Jag får ta upp ett hål och kika på eländet. Ang åldern på bygget så är det tillbyggt i olika omgångar -70tal och ca -95. Sovrumsdelen där det luktar konstigt är tillbyggd ca -95. Så det kanske kan vara flytspackel med kasein iaf eller?

Det lutar nog åt det anaitis nämner. Har Ni inte kollat dräneringen, så anlita en spolbil för detta, de kör runt i dräneringen med slang och munstycke, och märker om något stopp finns. Händer ganska ofta att dräneringen (rör) flyttar på sig, så det uppstår ett stopp för vattnet att rinna ut där det ska.

Nja, rummet som luktar ligger inte till så att någon dränering kan vara boven. Rummet ligger på andra våningen (soutterräng) alltså ingen kontakt med mark, ytterväggen startar ca 2,5 meter från mark i detta rum. Däremot gränsar det mot badrummet, skulle isåfall kunna vara en läcka därifrån. Det luktar dock inget i badrummet...:confused:

Om det nu skulle vara ett rör i badrummet som läcker en aning så behöver det inte lukta just där.
Läckan kan vara inne i väggen eller i golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.