Jag tänkte köpa mig en bok som heter hus AMA och finns i årgång 98 men sen finns det AMA AF i årgång 07 och sen fick jag höra att hus AMA kommer nästa årsskifte som årgång 08.

Två frågor till den som vet:

1. Vad är skildnaden på "hus AMA" och AMA AF" och om det är hus AMA man använder som allmänna riktlinjer för installation, renoveringar och byggnationer, har den inte uppdaterats sen 1998?

2. Bör man som enkel hantverkare ha någon form av SS- eller SIS-bok för att avläsa standarder eller är den mest nödvändig för konstruktörer?

AF AMA är något man använder när man handlar upp entreprenader på AB eller ABT, vilket man normalt inte gör som privatperson. AF står för Administrativa Föreskrifter och genom dessa reglerar man allt från hur entreprenören ska utforma sitt anbud till vem som står för allmänna hjälpmedel vid genomförande av en entreprenad.

Slant på tangenten och postade mitt svar innan det var klart.

De Administrativa Föreskrifterna behandlar mao allt som inte framgår av ritningar och beskrivningar et c.

Hus AMA är ett hjälpmedel avseende toleranser, utförande mm. Sen finns det även fler andra AMA; t ex Anläggnings AMA, Kyl- o El AMA.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.