Hejsan!!

Jag håller på att riva en garderob på övervåningen av mitt hus som är byggt ca 1910. Inne i garderoben sitter det ett plattjärn som är fäst i golvet och i väggen. (ca 45graders lutning.) I väggen är den fäst i regeln som takstolarna ligger på. Det har suttit ett likadant plattjärn på motsatta sidan av huset, men den är avsågad vid golvet och bortplockad från väggen innan jag köpte huset. Frågan är nu om jag vågar ta bort den andra också för att skapa mer plats i rummet.

Vad kan hända om jag tar bort den?? Finns det några allternativ till plattjärnet. Kan man flytta det ca 50centimeter??

Försök att ta en bild, då att vi kan hjälpa dig. :)

Ska försöka fixa en bild. Hade en snickare(arbetsledare iofs) som kollade på det och han trodde det skulle räcka med att sätta ett nytt plattjärn med fransskruv lite längre bort. Han sa att det satt där mest för att i fall det blir tryck uppifrån så ska inte väggen röra sig utåt. Kan det stämma?? Jaja ska fixa bild iaf.

Riccie skrev:
Ska försöka fixa en bild. Hade en snickare(arbetsledare iofs) som kollade på det och han trodde det skulle räcka med att sätta ett nytt plattjärn med fransskruv lite längre bort. Han sa att det satt där mest för att i fall det blir tryck uppifrån så ska inte väggen röra sig utåt. Kan det stämma?? Jaja ska fixa bild iaf.
Låter som en logisk förklaring. Trycket från taket, speciellt om det ligger snö på kan bli enormt stort.
Resultatet blir då att väggarna pressas utåt ifall ingenting håller dem på plats. En bild är nog ändå på sin plats.

Suddiga bilder, men jag tror det syns

• P1010462.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010463.jpg
    Skapa konto
  • P1010464.jpg
    Skapa konto
  • P1010466.jpg
    Skapa konto
Vanligt från 1850 till 1910 ungefär.
Endel vågar ta bort dem andra inte, undra vad försäkringsbolaget skulle säga om det hände något ...
Man kanske kunde såga av den och svetsa på en mer gynsam vinkel för det är ju infästningen som är den mest kritiska delen.

Det jag skulle vilja göra är att flytta järnet närmare väggen som är bakom på bild 4. I min fantasi så borde det väl gå att ta ett överdimensionerat plattjärn som man bockar till så det får samma lutning som det befintliga järnet. Sedan monterar man det med ett par rejäla fransskruv i golvet och i regeln på väggen. Sedan sågar man av det befintliga järnet. Jag törs nog inte ta bort det utan att kompensera upp det på något sätt.

Finns det någon som har någon annan lösning eller är det helt enkelt korkat att ge sig på den överhuvudtaget??

rent krast tycker jag de ser ut som att de håller takstolen så den inte "fglider ut" vid hård belastning.
själv skulle jag inte tveka o ta bort den nu under sommaren men att få ditt en annan lösning
för att inte de ska glida när de blåser o snöar är något jag skulle gjort.

att få sakern ao stana finns de miljoner sätt o lösa men enklas är o flytta järnet närmare väggen.
men ta bort den helt skulle jag defenetift inte göra o skulle nog kollat över även andra sidan...

inget annat som verklgien håller takstolen "utåt" annars...

Nja alltså järnet sitter inte i själva takstolen utan i regeln/stocken under takstolen. Beträffande andra sidan så har vi gjort en utbyggnad där nu så där är det löst på ett annat sätt. Järnet var bortsågat när vi flyttad in och då fanns inte utbyggnaden.

Mikael_L
Jag tycker järnet verkar vara helt nödvändigt för att takstolen tillsammans med det förhöjda vägglivet ska fungera. Det verkar vara järnets uppgift att förhindra stocken under takstolen att kalva ut när taklasten ökar (av snö och vind).

Jag skulle verkligen inte våga ta bort järnet innan någon jag visste har 100% koll på denna konstruktion lovar att det funkar.

precis så jag menade.
ovandelenpå vägen blir en del av takstolen då denna sitter
i själva stolen och bjälklaget ligger längre ner än själva tackstolen gör att
där inte är något som håller emot från taket om de blir stora påfrästningar.

få bort de går men du måste förstärka upp det på annat sätt
för attde verklgien ska funka som de är tänkt...

visst kan funka ut men lika gärna inte...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.