26 252 läst ·
24 svar
26k läst
24 svar
Vad är skillnaden mellan billigt och dyrt, kakel o klinkers
I princip allt kakel kan skilja i storlek oavsett prisklass. Jag har satt väldigt dyra 20x20 ibland som kunnat diffa 1,5-2 millimeter. Men visst, det är tänkbart att det är vanligare förekommande bland billigt kakel, även om jag inte upplevt en direkt korrelation mellan pris och måttolerans.
Okej gammal tråd och säkert försent nu men.....
Du kan testa kvaliteten genom att släppa en platta från typ 2 meters höjd mot hårt underlag. Blir det en massa småbitar är plattan av sämre kvalite, blir det 2-3 bitar så håller den god kvalite.
Du kan testa kvaliteten genom att släppa en platta från typ 2 meters höjd mot hårt underlag. Blir det en massa småbitar är plattan av sämre kvalite, blir det 2-3 bitar så håller den god kvalite.
Det kommer alltid in att priset baseras på företagets overhead etc. Ja, självklart. Men en dyrare produkt är inte per automatik lika bra eller dålig som en billigare. En bör vara det och är det oftast, men inte alltid.
I fallet kakel och klinker finns det många sorteringar som håller usel kvalite, stora måttvariationer etc. Jag har sett exempel på kakel som några veckor efter montering har spruckit, inte så kul att riva ner och börja om. Det mesta hänger på köparens krav eller i det här fallet också plattsättarens krav för att kunna göra ett bra jobb med acceptabelt resultat.
I fallet kakel och klinker finns det många sorteringar som håller usel kvalite, stora måttvariationer etc. Jag har sett exempel på kakel som några veckor efter montering har spruckit, inte så kul att riva ner och börja om. Det mesta hänger på köparens krav eller i det här fallet också plattsättarens krav för att kunna göra ett bra jobb med acceptabelt resultat.
Jag testade alla plattor i alla kartonger! Bra kvalitet! Ska köpa nytt nån dag, men ska jag testa dem också?Binesh skrev:
Du slängde väl inte bitarna, du skall nämligen limma ihop dem efter testet, det är det som menas med bra kvalite = få bitar att limma ihop, dålig kvalite = många bitar att limma ihop....haddirajan skrev:
Köper du nya måste du ju testa de också, så släng inte bitarna....
- M
Hur vet jag att limmet är bra? 
Är det inte lite med klinker och kakel som med tapeter.... Designen man få betala för....
målaren hos oss på ett bygge han bara ruskade på huvudet när kunden hade valt tapeter för 1398:- /st.....
Han svor över dom oxå med orden att ju dyrare dom e ju svårare att sätta och sämre kvalitet....
Kunden skulle ha 12 !!! rullar a 1389 spänn....... Så det blev mycket svordomar från honom...
han visade lite olika rullar som var billigare fast inte designade av en "kändis" .Visst känndes dom billigare bättre.... men men... allt e väl relativt..
målaren hos oss på ett bygge han bara ruskade på huvudet när kunden hade valt tapeter för 1398:- /st.....
Han svor över dom oxå med orden att ju dyrare dom e ju svårare att sätta och sämre kvalitet....
Kunden skulle ha 12 !!! rullar a 1389 spänn....... Så det blev mycket svordomar från honom...
han visade lite olika rullar som var billigare fast inte designade av en "kändis" .Visst känndes dom billigare bättre.... men men... allt e väl relativt..
Ang kakel, så tror jag inte ett skvätt på det där med kvalitet. Jämför Bauhaus egna vita kakel, vanliga 15x15 går på 49/kvm, ska du däremot ha samma färg men 10x10 får du slanta 149!
Anledningen är simpel, större satser görs för 15x15, att användas i hyreshus o sånt. Att sedan folk tycker det är snyggare med 10x10 gör ju att man kan ta mer betalt (för en mindre platta). Sann marknadsekonomi.
Anledningen är simpel, större satser görs för 15x15, att användas i hyreshus o sånt. Att sedan folk tycker det är snyggare med 10x10 gör ju att man kan ta mer betalt (för en mindre platta). Sann marknadsekonomi.
Du tror inte att en produkt som kakel kan göras på olika sätt, är det det du säger? En vit är en vit och en 10x10 är vad den är? Att det inte går att få fram olika egenskaper så som finish, hållbarhet och felmarginaler?
Okej...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Högtryckstvätt, HQ PW 240 vs PW 360 - värt mellanskillnaden?
Trädgårdsmaskiner -
Vad är skillnaden mellan murbruk och gjutmassa
Byggmaterial & Byggteknik -
Någon som förstår skillnaden mellan LK ArcSense och ArcTune?
Värme allmänt -
Vad är skillnaden mellan "markduk" och duk mot ogräs?
Altan & Uteplats -
Vad är skillnaden mellan dessa centrumborr och vilket bör jag välja?
Verktyg & Maskiner