Milkshaken skrev:
Men om du ska satsa på Kerto, så kanske du ska satsa direkt på ett ryggåstak... ja alltså inte Kerto i en traditionell takstolskonstruktion, utan just som fribärande takstol.... runt 35cm i höjd bör väl räcka tycker jag.... Ryggåstak är snyggt och luftigt.
Känns som det kan bli lite väl högt.... huset blir ju trots allt ca 7,3-7,4 meter högt,.. vilket gör att det kommer
nog bli lite väl luftigt :)

JanneL skrev:
Skulle det inte gå att lägga in två längsgående balkar i stället för en. Inbillar mig att man då skulle kunna gå ner i balkdimension samt att man från dessa balkar skulle kunna montera stödbenen.
Ok. Jag ska höra faktiskt. Tack för idén.

/Benny

Snailman
Ja, just det ja. Sådana, fast i fackverkskonstruktion, så borde det ju bli kanon.

Väntar på att Nässjö takstolsfabrik ska komma tillbaka efter deras semester bara nu...

att få takstolar med lös toppdel är väldigt vanligt så det borde inte vara nåt problem, har pressat hur många såna som helst:)

precis jag har takstolar på mitt hus med spännvidd 10m (varav ca 80cm var sida överhäng utanför huset) 45grader lutning dvs 5m höga - de kom i 2 delar kapade just ovanför hanbjälken tror jag det heter och med färdiga spikbleck - när man satte ihop dem så skulle man spika ett visst antal spikar i spikblecket.

ang balkar så har jag en balk i mitten av huset - dina takstolar bör bli lite större än mina - så det krävs nog kraftig dimension för att klara sig utan balk - eller annan typ av takstol

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.