Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Nyproduktion med gips i badrum

1. Nanorch
    Medlem · Stockholm · 76 inlägg

Nanorch

Medlem
    Vi köper nyckelfärdigt och nu har det visat sig att de sätter gips i badrummen.

Jag har inte så bra koll men det ser precis ut som vanlig gips, jag ifrågasatte detta och fick ett luddigt svar tillbaka men det nämndes att de följde PER.

Nu har jag läst på lite och PER är ju ersatt av BBR.

Kommer besiktningsmannen vid slutbesiktning kunna godkänna en lösning med gips?

Huset är stomrest efter 080701 om det spelar någon roll...

2. M
    Medlem · 376 inlägg

Marive

Medlem
    ska ni sätta kakel / klinkers så är det inte godkänt, ska ni ha plastmatta så är det fortfarande godkänt ett tag till som jag förstått det.

3. Nanorch

Nanorch

Medlem
    Det blir klinker med komfortvärme under samt kakel på väggarna.

Åhh... man blir så less!
    Hur f-n mycket måste man kolla upp själv när man köper nyckelfärdigt i tron att man ska slippa engagera sig i sådant här.

Stora väletablerade byggföretag är alltså INGEN garanti för att man ens får ett badum som följer branschreglerna :mad:

4. L
    Medlem · Skåne · 133 inlägg

lajsiiwan

Medlem
    Skriv ett argt brev till konsumentverket. Finns ju inget smarrigare än att trycka dit ett stort byggföretag för byggfusk ^^

5. Åsa76
    Medlem · Uppsala · 1 456 inlägg

Åsa76

Medlem
    Jag hopas de får riva o byga om. Det är ju uppenbarligen inte att anses som enligt några regler om man har gips numer. Vilka bluff o båg firmor - ta inte emot ett PER inyg, kräv ett BBV intyg.

Jag skulle ta in en advoakt annars. Jag antar att ni har kontrakt på att huset sakll byggas enligt "gällande branchregler". inte bara branchregelr ......

6. Nanorch

Nanorch

Medlem
    Vad jag kan läsa i BBV så fanns det en övergångstid för kartongklädda gipsskivor fram till 1 juli 2008. Före det klarade man sig alltså men inte efter.

BBV är ju inte så detaljerad på den punkten. Jag anser ju att eftersom våtrummet med god marginal inte var påbörjad 2008-07-01 så är kartongklädd gips INTE ok.

Kan tänka mig att byggföretaget kommer hänvisa till att bygget var påbörjat före 2008-07-01 (vi snackar alltså om plattan), har de någonting att hämta där?

EDIT: Vad tror ni besiktningsmannen kommer säga? (jag har såklart fotodokumentation på gipset, för det syns ju inte sen)

Redigerat 23 okt 2008 20:30
  7. Bezt
    Medlem · Örebro · 2 122 inlägg

Bezt

Medlem
    Säker på att det inte är de "nya" fiberförstärkta gipsskivorna de använt då?

8. StellanKarlgren
    Medlem · Västra götaland · 109 inlägg

StellanKarlgren

Medlem
    Det spelar ju ingen roll. De är pappbeklädda de med. Dock är böjstyvheten bättre.
    De är godkända med matta på väggen under kakel.

9. M
    Medlem · Sthlms · 17 inlägg

Mike Wazowski

Medlem
    Jag tror det handlar om vilka regler som gäller när bygglovet är sökt och när byggsamråd har hållits. Det ofta ta lång tid mellan bygglov och produktion, därför kan inte nya regler börja gälla med omedelbar verkan för alla husbyggen.

10. F
    Medlem · Skåne · 852 inlägg

fn76

Medlem
  11. Bezt
    Medlem · Örebro · 2 122 inlägg

Bezt

Medlem
    Det där tycker jag verkar lustigt och bara ett försök för hustillverkarna att spara några kronor, de nya reglerna har ju varit kända i över 1½år även om de nu inte började gälla 1 juli i år, så lång planering kan det ju inte vara.

Njae det vet jag inte riktigt, de jag menar är godkända av BKR. T.ex. http://www.gyproc.dk/gyproc/bestall...NID=84BD0E04C8BEE33DC12572DD002396C5&m=mpmgmb

Nanorch: Kolla vilken tillverkare det är på skivorna de satt upp och titta igenom denna lista på godkända skivor.
    http://www.bkr.se/branschregler/Alternativa_skivor_2008-09-22.xls

Sen kan det vara idé att kolla så de använder ett godkänt tätskikt så det inte fuskas på den punkten också, nästan ännu viktigare.
    http://www.bkr.se/branschregler/Godkanda_system_over_miljonen.pdf

12. Linus_E
    Medlem · Skåne-Land · 491 inlägg

Linus_E

Medlem
    funkar likadant överalt.
    el regler, rör regler snickar regler..
    reglerna gäller fårn det att projektet startar.

som där vi är o bygger nu. där reste dom 4vånings hus me gips i badrumen
    då dessa började byggas innan nya reglerna trädde i kraft.

lika så gäller då vi får nya el regler mm.

alltså kan byggfirman ha all rätt på sin sida.

13. kungkokos
    Medlem · Uppsala · 1 291 inlägg

kungkokos

Medlem
    Hade själv samma problem med Götenehus. Jag kollade dock upp detta innan badrummet påbörjades och "tvingade" dem att byta. De vile ha betalt för detta men jag vägrade. Det starkaste kortet var att det i kontraktet stod att de skulle bygga enligt PER's branchregler. Eftersom PER's byggregler gått in i BKR's branchregler och de hade tydligare direkt gällande krav än BBR fick vi igenm det. De kunde inte rikigt försvara att uppföra huset enligt en känd riskkunstruktion. Jag påpekade också att övergångsperioden fram till 1 juli 2008 var för att man skulle hinna ställa om och inte behöva riva upp påbörjade projekt. Götenehus resonerade att jag inte skulle bry mig efersom huset skulle bli färdigt innan det blev tvingande.

Märkligt att det skall vara tillval att inte bygga hus som möglar! Stå på dig!

14. Nanorch

Nanorch

Medlem
    Jag antar att jag inte hade fått höra ett mumland om PER då utan att det hänvisats till BKR i stället.

Eftersom det är en etapp med flera hus antar jag att man sökt bygglov och haft byggsamråd i ett svep. Skulle tippa på att detta väl kan ha hållts före 2007-07-01 :(

Det är väl så man skapar förtroende eller? Nä, ska det byggas någon mer gång så blir det i egen regi!

Ska kolla upp det där med tätskiktet!

15. Nanorch

Nanorch

Medlem
    Jag har lusläst vårat kontrakt men jag hittar inget där det står någonting om branschregler. Det hänvisas såklart till ABS05 men där hittar jag heller ingenting. Luddigt kontrakt alltså =(

Så vad säger panelen?

Ska man dra detta mot Kvalitetsansvarige? Besiktningsmannen eller Byggherren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.