3 059 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Nyproduktion med gips i badrum
Sida 1 av 2
Vi köper nyckelfärdigt och nu har det visat sig att de sätter gips i badrummen.
Jag har inte så bra koll men det ser precis ut som vanlig gips, jag ifrågasatte detta och fick ett luddigt svar tillbaka men det nämndes att de följde PER.
Nu har jag läst på lite och PER är ju ersatt av BBR.
Kommer besiktningsmannen vid slutbesiktning kunna godkänna en lösning med gips?
Huset är stomrest efter 080701 om det spelar någon roll...
Jag har inte så bra koll men det ser precis ut som vanlig gips, jag ifrågasatte detta och fick ett luddigt svar tillbaka men det nämndes att de följde PER.
Nu har jag läst på lite och PER är ju ersatt av BBR.
Kommer besiktningsmannen vid slutbesiktning kunna godkänna en lösning med gips?
Huset är stomrest efter 080701 om det spelar någon roll...
Det blir klinker med komfortvärme under samt kakel på väggarna.Marive skrev:
Åhh... man blir så less!
Hur f-n mycket måste man kolla upp själv när man köper nyckelfärdigt i tron att man ska slippa engagera sig i sådant här.
Stora väletablerade byggföretag är alltså INGEN garanti för att man ens får ett badum som följer branschreglerna
Jag hopas de får riva o byga om. Det är ju uppenbarligen inte att anses som enligt några regler om man har gips numer. Vilka bluff o båg firmor - ta inte emot ett PER inyg, kräv ett BBV intyg.
Jag skulle ta in en advoakt annars. Jag antar att ni har kontrakt på att huset sakll byggas enligt "gällande branchregler". inte bara branchregelr ......
Jag skulle ta in en advoakt annars. Jag antar att ni har kontrakt på att huset sakll byggas enligt "gällande branchregler". inte bara branchregelr ......
Vad jag kan läsa i BBV så fanns det en övergångstid för kartongklädda gipsskivor fram till 1 juli 2008. Före det klarade man sig alltså men inte efter.
BBV är ju inte så detaljerad på den punkten. Jag anser ju att eftersom våtrummet med god marginal inte var påbörjad 2008-07-01 så är kartongklädd gips INTE ok.
Kan tänka mig att byggföretaget kommer hänvisa till att bygget var påbörjat före 2008-07-01 (vi snackar alltså om plattan), har de någonting att hämta där?
EDIT: Vad tror ni besiktningsmannen kommer säga? (jag har såklart fotodokumentation på gipset, för det syns ju inte sen)
BBV är ju inte så detaljerad på den punkten. Jag anser ju att eftersom våtrummet med god marginal inte var påbörjad 2008-07-01 så är kartongklädd gips INTE ok.
Kan tänka mig att byggföretaget kommer hänvisa till att bygget var påbörjat före 2008-07-01 (vi snackar alltså om plattan), har de någonting att hämta där?
EDIT: Vad tror ni besiktningsmannen kommer säga? (jag har såklart fotodokumentation på gipset, för det syns ju inte sen)
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Jag tror det handlar om vilka regler som gäller när bygglovet är sökt och när byggsamråd har hållits. Det ofta ta lång tid mellan bygglov och produktion, därför kan inte nya regler börja gälla med omedelbar verkan för alla husbyggen.
Det finns icke pappbeklädda gipsskivor. Knauf har en skiva som heter Humid Board och är en gipsskiva med glasfibervlies, den ruttnar/möglar inte. Tror ytan är ljusgul. http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/boards/glasmat_gypsum/humid_board/index.html
Det där tycker jag verkar lustigt och bara ett försök för hustillverkarna att spara några kronor, de nya reglerna har ju varit kända i över 1½år även om de nu inte började gälla 1 juli i år, så lång planering kan det ju inte vara.Mike Wazowski skrev:
Njae det vet jag inte riktigt, de jag menar är godkända av BKR. T.ex. http://www.gyproc.dk/gyproc/bestall...NID=84BD0E04C8BEE33DC12572DD002396C5&m=mpmgmbStellanKarlgren skrev:
Nanorch: Kolla vilken tillverkare det är på skivorna de satt upp och titta igenom denna lista på godkända skivor.
http://www.bkr.se/branschregler/Alternativa_skivor_2008-09-22.xls
Sen kan det vara idé att kolla så de använder ett godkänt tätskikt så det inte fuskas på den punkten också, nästan ännu viktigare.
http://www.bkr.se/branschregler/Godkanda_system_over_miljonen.pdf
funkar likadant överalt.
el regler, rör regler snickar regler..
reglerna gäller fårn det att projektet startar.
som där vi är o bygger nu. där reste dom 4vånings hus me gips i badrumen
då dessa började byggas innan nya reglerna trädde i kraft.
lika så gäller då vi får nya el regler mm.
alltså kan byggfirman ha all rätt på sin sida.
el regler, rör regler snickar regler..
reglerna gäller fårn det att projektet startar.
som där vi är o bygger nu. där reste dom 4vånings hus me gips i badrumen
då dessa började byggas innan nya reglerna trädde i kraft.
lika så gäller då vi får nya el regler mm.
alltså kan byggfirman ha all rätt på sin sida.
Hade själv samma problem med Götenehus. Jag kollade dock upp detta innan badrummet påbörjades och "tvingade" dem att byta. De vile ha betalt för detta men jag vägrade. Det starkaste kortet var att det i kontraktet stod att de skulle bygga enligt PER's branchregler. Eftersom PER's byggregler gått in i BKR's branchregler och de hade tydligare direkt gällande krav än BBR fick vi igenm det. De kunde inte rikigt försvara att uppföra huset enligt en känd riskkunstruktion. Jag påpekade också att övergångsperioden fram till 1 juli 2008 var för att man skulle hinna ställa om och inte behöva riva upp påbörjade projekt. Götenehus resonerade att jag inte skulle bry mig efersom huset skulle bli färdigt innan det blev tvingande.
Märkligt att det skall vara tillval att inte bygga hus som möglar! Stå på dig!
Märkligt att det skall vara tillval att inte bygga hus som möglar! Stå på dig!
Jag antar att jag inte hade fått höra ett mumland om PER då utan att det hänvisats till BKR i stället.Bezt skrev:
Eftersom det är en etapp med flera hus antar jag att man sökt bygglov och haft byggsamråd i ett svep. Skulle tippa på att detta väl kan ha hållts före 2007-07-01Mike Wazowski skrev:
Det är väl så man skapar förtroende eller? Nä, ska det byggas någon mer gång så blir det i egen regi!Bezt skrev:Det där tycker jag verkar lustigt och bara ett försök för hustillverkarna att spara några kronor, de nya reglerna har ju varit kända i över 1½år även om de nu inte började gälla 1 juli i år, så lång planering kan det ju inte vara.
Nanorch: Kolla vilken tillverkare det är på skivorna de satt upp och titta igenom denna lista på godkända skivor.
[länk]
Sen kan det vara idé att kolla så de använder ett godkänt tätskikt så det inte fuskas på den punkten också, nästan ännu viktigare.
[länk]
Ska kolla upp det där med tätskiktet!
Jag har lusläst vårat kontrakt men jag hittar inget där det står någonting om branschregler. Det hänvisas såklart till ABS05 men där hittar jag heller ingenting. Luddigt kontrakt alltså =(kungkokos skrev:Hade själv samma problem med Götenehus. Jag kollade dock upp detta innan badrummet påbörjades och "tvingade" dem att byta. De vile ha betalt för detta men jag vägrade. Det starkaste kortet var att det i kontraktet stod att de skulle bygga enligt PER's branchregler. Eftersom PER's byggregler gått in i BKR's branchregler och de hade tydligare direkt gällande krav än BBR fick vi igenm det. De kunde inte rikigt försvara att uppföra huset enligt en känd riskkunstruktion. Jag påpekade också att övergångsperioden fram till 1 juli 2008 var för att man skulle hinna ställa om och inte behöva riva upp påbörjade projekt. Götenehus resonerade att jag inte skulle bry mig efersom huset skulle bli färdigt innan det blev tvingande.
Märkligt att det skall vara tillval att inte bygga hus som möglar! Stå på dig!
Så vad säger panelen?
Ska man dra detta mot Kvalitetsansvarige? Besiktningsmannen eller Byggherren?