Totte_S
mattiasp skrev:
För övrigt gerar man bara ytterhörn, inte innerhörn.
Nu blir det lite off topic, men hur ser det ut / ska det göras enligt dig om man inte gerar innerhörnet på en hålkälslist?

mattiasp skrev:
För övrigt gerar man bara ytterhörn, inte innerhörn.
Kan du förklara närmare hur du menar...

Jo, jag kom på att det finns ett snabbare sätt än att använda rundsåg för figursågningen. Sist jag listade testade jag ett sätt som jag snappat upp på "Fine Homebuilding"s forum "breaktime". Tyvärr kan man inte bifoga AVI-filer här, men det går till så att man monterar ett grovkornigt, ca 40 mesh, slippapper på sin med stödplatta försedda vinkelslip, och slipar bort det trä som inte skall vara där. Det dammar som f-n, men man gör en snygg profil på ca 30 sek.

Totte_S
Aha! Polletten har landat! Fattade inte att länken i mattiasp:s inlägg hörde ihop med kommentaren om gerning av innerhörn.

Bra länk överhuvudtaget, bra att läsa när man gör övningen "lär känna din nya gersåg" ;-)
Ni som inte kollat, gör det!

Jag har limmat alla mina lister och foder och har efter 3 år inte ett ger som spruckit tack vare pl 400.
Hela iden går ut på att limma så nära geret som möjligt så att limmet håller kvar listen på plats även om trät rör på sig över årstiderna. Trä sväller på sommaren ( tar åt sig fukt ), och torkar på vintern ( Avger fukt ): Allt beroende på luftfuktigheten. Jag brukar som jag skrev limma mest på den sidan av listen som är mot taket eller geret eller dörröppningen och inte limma mer än någon klick på den andra sidan,dvs sidan som ligger ner mot väggen eller tapeten. Sedan tapetserar jag in några millimeter över listen och låter tapeten ta upp eventuella rörelser i trät. Det har fungerat 100% för mig. Vidare så har jag en tryckluftesdriven dyckertpistol som är det bästa jag köpt. Då behöver man bara hålla listen på plats och sedan skjuta fast den med pistolen och det enda som syns är ett litet hål från spikskallen. Den kan man lätt dölja med lite latex så kan man måla direkt. Vill man inte kunna se några spår av spilskallen så blir det bäst med spackel men då får man vänta på att det torkar inan man slipar och målar. Jag har gjort så här i hela mitt hus och det ser fortfarande efter 3 år ut som att listerna gjutits på plats.

Ett till tips i sammanhanget är att jag använt bostic s 20 byggfog istället för latex. Latexen har en förmåga att fortsätta torka efter att man målat över den vilket kan ge upphov till sprickor i fogen. S 20 rä mer gummiaktig än latex. Jag har efter att jag spickat fast alla lister och foder tryckt in s 20 i alla springor och glipor, sedan låtit det torkat och sedan målat. Man måste dock torka bort allt överföld med fingret och det är naftabaserat så det kletar en hel del. Sedan målar jag alldrig med vattenbaserad förg utan bara med riktig lacknaftabaserad färg som flyter ut ordentligt. Det har givit ett perfekt resultat som hållit samma resultat eter 3 år och det lär inte bli någon förändring i framtiden vad gäller springor och glipor.:)

jerk skrev:
Biltema har billiga förlägningsbara atöttor som lätt kan göras längre. Dom fungerar bra till ett sådand arbete.
Hej Jerk,
Är det takstöttorna du har använt dig av eller finns / fans det någon annan sort på biltema som passade bra? När jag kollar på deras website nu så hittar jag bara http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1701&iItemId=83963 som jag tycker passar in på beskrivningen.

Mvh
Stefan

ja det är dom jag menar. Vet ej om det är exakt samma, saker utvecklas med tiden men det ser ut att vara dom.

Låter bra och tack för snabt svar.
Hur är funtionen på dom, kan man "pumpa" ut dom så man ökar trycket, eller är det ett snäppfäste som man trycker dit när de har lagom längd?

/Stefan

Den jag använde kunde man trycka isär liknande en klämtving. Tror att jula säljer en teleskopstötta som fungerar så för 149 kr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.