Det är självklart inte bra men lite perspektiv måste vi väl ha? Man har byggt med vanlig gips i massor med år och endast ett fåtal av dessa badrum får problem.

Försäkringsbolagen är snabba på att kräva långtgående åtgärder för att dom ska slippa skador.

P
Är det ett område med flera likadana hus så har man sannolikt anlitat en konstruktör som har projekterat hur badrummen ska byggas.

Nu passar jag på att lyfta tråden lite...

Informationen jag fått nu är att man följer GVK och när jag läser på GVK så tolkar jag det som att gips är ok eftersom det ännu inte finns några andra lösningar som är acceptabla.

Så, om GVK är ok så borde ju mitt badrum vara försäkringsbart trots gips?

Nanorch skrev:
Nu passar jag på att lyfta tråden lite...

Informationen jag fått nu är att man följer GVK och när jag läser på GVK så tolkar jag det som att gips är ok eftersom det ännu inte finns några andra lösningar som är acceptabla.

Så, om GVK är ok så borde ju mitt badrum vara försäkringsbart trots gips?
De kan följa GVK om de följer GVK hela vägen. Dvs då skall det vara ett tätskikt i form av matta. Exakt vad GVK skriver vet jag inte, men har uppfattat det som att det då måste vara svetsad plastmatta på både golv och vägg, sedna kan man om man vill klä den med keramiskt material (underförutsättning att den valda mattan är godkänd för kakelfix, som bryter ned vissa fabrikat av mattor).

Lymmeln skrev:
Hur blir det om man använder Rubbox som tätskikt, går pappgips bort ?
[länk]
Hela den här diskussionen med våtrum kan summeras med "det beror på"! det beror på vad ditt försäkringsbolag säger, det beror på vilket ytskikt du skall ha och det beror på vilka branschregler du eller din plattsättare jobbar efter och det beror på vilket tätskikt som skall användas.

1. Vanligtvis får man svaret av försäkringsbolaget att man skall följa gällande branschregler samt leverantörens anvisningar.

2. Om man skall sätta matta är ju saken biff eftersom att GVK t.o.m. godkänner kartongklädd gips bakom detta.

3. Om det är kakel som är i görningen är beror det på vilka branschregler som skall följas, vilket i sin tur beror på vart plattsättaren eller golvläggaren är ansluten. Om någon som är ansluten till GVK skall göra jobbet är det OK med kartongklädd gips förutsatt att tätskiktet är ett tätskikt med folie. Om det däremot är ett rollat tätskikr rekommenderar GVK att en oorganisk skiva skall användas. Om en hantverkare ansluten till BKR skall göra jobbet är det inte OK att använda kartongklädd gips, men däremot oorganiska skivor.

4. Avslutningsvis så vill jag förtydliga att det inte är gipsskivor generellt som är förbjudet enligt BKR, utan det är kartongklädd gips. Således är det helt OK att använda t.ex. Norgips Humid Board som föreslagits tidigare i tråden.

Svaret på frågan om pappgips går bort beror således på om din plattsättare är ansluten till BKR eller ej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.