Hej!
Jag funderar på att bygga en maskinhall (eller liknande maskinförvaring) i sommar och har skissat lite och kommit fram till måtten 21,6m bred och 7,2 m djup och med hela ena långsidan öppen eller med skjutportar för att enkelt komma åt allt. Väggarna tänkte jag bygga av träreglar med plåtbeklädnad (inte isolerat alltså utan mer som ett plåtskjul) och till tak funderar jag på självbärande plåt. Hoppas det går att få tag i plåt som klarar ca 7,8 m mellan upplagen (någon större snölast blir det sällan här i söder).
Nu till min fråga: vad ska jag välja för balk längs den långsida som ska vara öppen? Det finns ju limträ, metall, kerto, "masonitbalkar" o s v. Vad är billigast och bäst? Två stolpar kan jag tänka mig (som på bilden) men inte fler. Hellre färre. Alla förslag mottages tacksamt!

Jag funderar på att bygga en maskinhall (eller liknande maskinförvaring) i sommar och har skissat lite och kommit fram till måtten 21,6m bred och 7,2 m djup och med hela ena långsidan öppen eller med skjutportar för att enkelt komma åt allt. Väggarna tänkte jag bygga av träreglar med plåtbeklädnad (inte isolerat alltså utan mer som ett plåtskjul) och till tak funderar jag på självbärande plåt. Hoppas det går att få tag i plåt som klarar ca 7,8 m mellan upplagen (någon större snölast blir det sällan här i söder).
Nu till min fråga: vad ska jag välja för balk längs den långsida som ska vara öppen? Det finns ju limträ, metall, kerto, "masonitbalkar" o s v. Vad är billigast och bäst? Två stolpar kan jag tänka mig (som på bilden) men inte fler. Hellre färre. Alla förslag mottages tacksamt!

Japp
Var lite av tanken att hålla sig till just en 6m standardbalk för att göra det lite billigare men det har ju lite bäring på dit projekt också då man kan se det som 3 st 7 m balkar i fronten. Nu hittar jag ingen riktigt bra beräkningsmodell någonstans men moelven har ju ett beräkningsprogram för limträ 
Räknar det programmet på en kontinuerlig fyrstödsbalk?menhir skrev:
Eller är det tre st tvåstöds?
Momentfördelningen blir avsevärt gynnsammare med en fyrstöds.
Det blir ett rejält vindfång med en så stor öppen yta. Nu vet jag inte hur det passar i övrigt, men en maskinhall med måtten 10m x 16 m. Den är mycket rejälare och behöver inte bli dyrare att bygga. Med en stor port på ena långsidan.
anaitis: Det står att balken inte får skarvas så jag förutsätter att programmet räknar på en hel balk istället för med skarvar över varje stolpe.
grävaren: Jo, jag har tänkt tanken med vindfång. Det lär nog bli skjutportar på framsidan för att minska både vindfång och nederbörd. Eller så sätter jag vägg översta 1,5 m och låter resten vara öppet. Eftersom jag tänkte mig pulpettak för att slippa lägga tid (eller pengar) på att bygga takstolar så blir det ju lite "för högt" i framkant som man kan bygga igen. Vindfång blir det ju likväl om än inte lika mycket. Tyvärr är nog inte t ex 10x16 något alternativ. Jag behöver komma åt det mesta (vagnar, hö, traktor, flislager mm) framifrån för att inte behöva bygga så stort att man kan "köra runt" inne för att komma åt allt. Lite jobbigt om man en dag behöver det som står längst in och först måste flytta det som står framför...
grävaren: Jo, jag har tänkt tanken med vindfång. Det lär nog bli skjutportar på framsidan för att minska både vindfång och nederbörd. Eller så sätter jag vägg översta 1,5 m och låter resten vara öppet. Eftersom jag tänkte mig pulpettak för att slippa lägga tid (eller pengar) på att bygga takstolar så blir det ju lite "för högt" i framkant som man kan bygga igen. Vindfång blir det ju likväl om än inte lika mycket. Tyvärr är nog inte t ex 10x16 något alternativ. Jag behöver komma åt det mesta (vagnar, hö, traktor, flislager mm) framifrån för att inte behöva bygga så stort att man kan "köra runt" inne för att komma åt allt. Lite jobbigt om man en dag behöver det som står längst in och först måste flytta det som står framför...
Leta rätt på någon som har en liten maskinhall. Det är inte så att man behöver flytta runt maskiner för att komma åt det innersta. Då menar jag en maskinhall med port på långsidan. Jag har själv en smal och lång hall och tycker såklart att den är perfekt. Den är 12 x 44 m, med en port (7 x 4 m) på långsidan.
Nu slog jag upp programmet själv.menhir skrev:
Tror att ditt alternativ inte finns där, men om man använder det som liknar din hall mest, ett tvåfacks (trestöds) skärmtak får man följande dimensioner:
Här ska du tänka på att din balk är fördelaktigare hållfasthetsmässigt, dvs en mer noggrann beräkning ger säkert en ännu mindre balk!
Anaitis: Tack för din beräkning. Jag valde "Bärlina över fri öppning" i programmet och sedan angav jag bredden 14400mm (Riktig bredd är ju 7200mm, men de räknar på sadeltak så jag dubblade bredden för att få rätt bredd på "mitt" tak) och öppningen 7200 (21600/3=7200). Tak: plåttak utan isolering, lutning 15grader. Det enda alternativ jag får då är 115x630mm.
Om jag istället väljer Altantak 3-stöd med plåttak utan isolering kan jag inte ha så bred öppning som jag önskar, men om jag minskar öppningen till 6 meter kan jag använda balken 90x405 eller 115x360. Det låter mer rimligt i mina amatöröron än 115x630.
Jag satte cc-måttet på takbalkarna till 10 cm. Självbärande plåt har nog ungefär det måttet mellan "dalarna" i profilen. Frågan är bara: kan man skarva dessa balkar? Jag har ju ritat in "tvärstöttor" överst på pelarna vilket ger upplag på 0, 1.5, 5.7 och 7.2 m. Största egentliga fria öppning blir därmed 4.2 meter. Går det att skarva då? Och kan man räkna så? Tvärstöttorna bär kanske inte lika mycket som en hel stolpe?
Om jag istället väljer Altantak 3-stöd med plåttak utan isolering kan jag inte ha så bred öppning som jag önskar, men om jag minskar öppningen till 6 meter kan jag använda balken 90x405 eller 115x360. Det låter mer rimligt i mina amatöröron än 115x630.
Redigerat:
Klicka här för att svara