Har nu lagt spånskivegolv, satt glespanel i taket och reglat upp alla innerväggar i min nybyggda övervåning.

Bara för bekräftelse: Arbetsgången för resten är väl:
1. Sätt innertaket (paneltak)
2. OSB/Gips på väggarna
3. Innergolv

Ok va?

Som glad amatör inom snickeri låter detta bra, brukar göra så själv.

Det kan finnas en anleding att skifta på 1 och 2 och det beror på hur högt du har till taket. Om du har precis så du får in en gipsskiva så är det dumt att först sätta taket, vilket kan göra att du får skära varje gipsskiva. Om du ändå måste skära så spelar det inte så stor roll.

Personligen så tycker jag man sätter väggarna först, så taket kommer innanför gipset och inte så att gipset kommer under taket. Men det beror på att jag hatar lister i taket och vill sätta en fog där istället vilket jag tycker är lättare om man låter taket gå ner lite på gipset...

- M

Gladh skrev:
Men det beror på att jag hatar lister i taket och vill sätta en fog där istället vilket jag tycker är lättare om man låter taket gå ner lite på gipset...
Hmm, håller inte med dig om det där.. Det är väl lättare att sätta väggipsen efter taket och pressa upp väggipsen mot taket - då blir den skarven hur tight som helst.. Behöver inte ens vara så noga med väggipsen eftersom man ändå sätter golvsockel.
Vill till att man är ruskigt noga om man skall göra tvärtom så att sista takbiten passar exakt mot väggen...
Fast det är väl en smaksak som allt annat. ;)

Styx...
Ville bara säga att jag absolut håller med!
Kapa ett gips per meter i rätt höjd istället för 10 brädor. Du kommer kapa ihjäl dig om du inte tänkt sätta någon taklist. Jag hade nog t.o.m. satt panelen innan jag byggt väggarna, för det går ju ändå inte att regla upp ALLA väggar innan man börjar skiva.

I
Styx skrev:
Hmm, håller inte med dig om det där.. Det är väl lättare att sätta väggipsen efter taket och pressa upp väggipsen mot taket - då blir den skarven hur tight som helst.. Behöver inte ens vara så noga med väggipsen eftersom man ändå sätter golvsockel.
Vill till att man är ruskigt noga om man skall göra tvärtom så att sista takbiten passar exakt mot väggen...
Fast det är väl en smaksak som allt annat. ;)

Och jag håller inte helt med dig. Det beror ju på hur takpanelen ser ut, om den är profilerad ex.vis. Då blir det en springa mellan varje bräda om du kör upp gipsen mot taket i.s.f. panelen mot gipset och varken tajt eller tätt :rolleyes:

Det håller jag helt med om, men jag svarade på Gladhs inlägg och om man inte skall ha taklister utan en fog i takvinkeln så utgick jag från att det var gipstak han menade (fast när jag läser nu igen står det faktiskt inget om det - bara jag som antog :o ) - och då tycker jag absolut man skall sätta tak först och väggar sedan.

Har man paneltak och inte vill ha någon taklist håller jag helt med dig om att det är snyggare att stöta panelen mot väggen. Alltså i så fall, tak först - vägg sedan. (fast jag tycker nästan det blir snyggare med taklist om det är paneltak, och då är det enklare med tak först - vägg sedan ;) )

I
Styx skrev:
Det håller jag helt med om, men jag svarade på Gladhs inlägg och om man inte skall ha taklister utan en fog i takvinkeln så utgick jag från att det var gipstak han menade (fast när jag läser nu igen står det faktiskt inget om det - bara jag som antog :o ) - och då tycker jag absolut man skall sätta tak först och väggar sedan.
----

Men det står ju i Gladhs punkt 1. "Sätt innertaket (paneltak)". Vad är det då som gör att du måste anta gips? :rolleyes:

Vet inte..
Det var nog det här med att det skulle läggas en mjukfog istället för taklist.. Då tänkte jag direkt på gipstak/gipsvägg.. Men det var naturligtvis en felaktig slutsats :p

Oj då!!

Jag skrev faktiskt inte om det var gips eller panel, men jag utgick från frågeställarens inlägg och där står det som punkt 1 att det är paneltak, och det var det som jag utgick ifrån.

I vilket fall som helst så blev det ju en diskution och det är alltid roligt... och dessutom så älskar jag min såg och vill helst använda den alltid :)

- M

Om man ska sätta taket först så gäller det att se till att det finns något kvar att skruva väggipsen i upp mot taket "hammarbandet". Inte bra om taket har byggt ner så mycket att man bara kan fästa skivan i de stående väggreglarna, då får man kottla i......

Tack för alla synpunkter... Tyvärr får inte en hel gipsskiva plats utan dessa måste jag skära.

kimpo skrev:
Om man ska sätta taket först så gäller det att se till att det finns något kvar att skruva väggipsen i upp mot taket "hammarbandet". Inte bra om taket har byggt ner så mycket att man bara kan fästa skivan i de stående väggreglarna, då får man kottla i......
Detta problem får jag i något rum (där hammarbandet är fäst mot hanbandet) Där tämkte jag gör såhär (vilket borde funka???)
1. Sätt OSB-skiva
2 .Sätt paneltak
3. Sätt gips (i överkanten fäster gipsen i OSB'n)

Fungerar alldeles utmärkt!

Men, för diskussionens skull...
Vad säger herrskapet om att montera all takpanel innan väggarnas utlägg monteras? På det sättet måste man ju få aldra minst kapning, samt att man kan skjuta upp skivorna mot taket när dessa monteras. Då blir det heller inga problem att finna fästpunkter för utläggen i taket, då det finns trä överallt!

Tottebygger skrev:
Fungerar alldeles utmärkt!

Men, för diskussionens skull...
Vad säger herrskapet om att montera all takpanel innan väggarnas utlägg monteras? På det sättet måste man ju få aldra minst kapning, samt att man kan skjuta upp skivorna mot taket när dessa monteras. Då blir det heller inga problem att finna fästpunkter för utläggen i taket, då det finns trä överallt!

Det går ju att göra så, men det är inte rätt!!;)

vad är rätt då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.